Komunikacja to jeden z najistotniejszych aspektów działania przedsiębiorstwa – niezależnie od jego skali. Małe lokalne firmy i wielkie korporacje muszą utrzymywać dobre relacje z klientami, aby zachęcić ich do korzystania z określonych usług. Dzięki przemyślanej strategii komunikacji firma może dotrzeć do nowych odbiorców i umocnić swoją pozycję na rynku. Kontakt z klientem jest również istotny w kontekście posprzedażowym – pozwala wówczas na rozwiązanie ewentualnych problemów. Jak komunikować się z klientami, aby obie strony odniosły korzyści?

Poznaj swojego odbiorcę

Planowanie strategii komunikacyjnej powinno zacząć się od dokładnego określenia rodzaju klienta, który jest odbiorcą naszych usług. Całość będzie wyglądać bowiem zupełnie inaczej w zależności od tego, czy dany towar jest kierowany do młodych ludzi czy do seniorów. Musimy również dowiedzieć się jak najwięcej o targetowanej grupie. Jakie są ich preferencje i zwyczaje? Jakie elementy doświadczenia zakupowego są dla nich najważniejsze? Dzięki takim informacjom będziemy w stanie stworzyć strategię komunikacji, która pozwoli na zaspokojenie ich potrzeb. Szczegółowe dane o konsumentach pozwolą nam również na udoskonalenie oferowanych produktów.

Reklama w różnych mediach

Billboardy i spoty reklamowe otaczają nas ze wszystkich stron. Oznacza to, że powinniśmy w jakiś sposób wyróżnić się wśród setek takich samych plakatów i klipów. Kreatywne podejście sprawi, że klient zapamięta naszą markę lub produkt, a w przyszłości skorzysta właśnie z naszych usług. W komunikacji reklamowej bardzo istotny jest język korzyści. Musimy pokazać klientowi jakie pozytywne aspekty niesie dla niego kupno określonego produktu. Należy jednak pamiętać o tym, że coraz większą rolę w reklamie odgrywają nowoczesne media. Tradycyjne kanały takie jak plakaty, spoty i reklamy w prasie są wciąż ważne, ale w dużej mierze ustępują miejsca Internetowi. Dotyczy  to w szczególności rzeczy przeznaczonych dla młodych ludzi. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że marka, której nie ma w sieci, nie istnieje. Dlatego każdy świadomy przedsiębiorca powinien zadbać o obecność w mediach społecznościowych. Platformy takie jak Facebook mogą posłużyć do sprawnego kontaktu z klientami i rozwiązywania ich problemów. Pozwalają również na budowanie wizerunku marki i zwiększanie jej popularności. Dobrym pomysłem będzie również współpraca z influencerami – blogerami i vloggerami. Materiały sponsorowane są świetnym sposobem na dotarcie do szerokiej publiczności.

Bezpośredni kontakt z konsumentami

Udało się. Reklama zadziałała i klient postanowił skontaktować się z naszą firmą. Stajemy przed największym wyzwaniem – poprowadzić dialog tak, aby klient był zadowolony z całego procesu. Pierwszą kwestią jest udostępnienie szerokiego wachlarza kanałów kontaktowych. Standardem jest telefon i e-mail, dużą popularnością cieszy się również czat on-line i komunikacja w social mediach. Należy zadbać o doskonałe przeszkolenie konsultantów odpowiedzialnych za obsługę zapytań. Muszą oni świetnie znać ofertę firmy, aby być w stanie wyczerpująco odpowiadać na pytania klientów. Istotne są również kompetencje miękkie pracowników obsługi klienta. Ich zadaniem będzie bowiem rozwiązywanie możliwych konfliktów, a to wymaga bardzo wysokiej kultury osobistej, opanowania i zdolności do rozpoznawania emocji u rozmówcy. Ważnym elementem w komunikacji jest szybkość reakcji. Klienci bywają niecierpliwi i jeśli nie zostaną sprawnie obsłużeni, mogą skorzystać z oferty konkurencji. Niezwłoczne odpowiedzi mogą stanowić zatem wyróżnik naszej firmy, który poprawi jej wizerunek w oczach odbiorców.

Jak wdrożyć te wszystkie zalecenia w życie?

Opracowanie efektywnej strategii komunikacji może być bardzo wymagającym zadaniem, zwłaszcza w przypadku małych firm, które nie mają w strukturze własnego działu marketingu. W takiej sytuacji warto odwołać się do doświadczenia profesjonalnych agencji wizerunkowych, które specjalizują się w komunikacji. Takie rozwiązanie daje gwarancję najlepszych efektów.

 http://systell.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here