Każdy, kto zna się choć trochę na biznesie, doskonale zdaje sobie sprawę, że nie ma on racji bytu bez rozległych kontaktów handlowych. Partnerzy – to właśnie oni sprawiają, że interes ciągle się kręci, a my możemy pochwalić się sukcesami i ze spokojem patrzeć na statystyki dotyczące finansów i wizerunku naszej firmy. Choć brzmi to banalnie, lojalność partnerów biznesowych nie jest sprawą oczywistą i prostą do rozwiązania. O relacje biznesowe trzeba zabiegać, trzeba też regularnie nad nimi pracować i rozwijać je. Inaczej staniemy się tylko jednymi z wielu i pojawią się wątpliwości, czy rzeczywiście warto robić z nami interesy. Jak temu zapobiec? Jak skutecznie zatrzymać przy sobie kontrahentów i partnerów biznesowych?
Wartość dodana
W idealnym świecie sama współpraca z naszą firmą byłaby dla partnerów biznesowych atrakcyjną opcją, która sprawiałaby, że spośród wielu innych marek wybierają właśnie nas. Zdarza się to jednak niezwykle rzadko. Nie wystarczy bowiem mieć w zanadrzu ciekawy produkt czy unikatową usługę – zazwyczaj okazuje się, że nie jesteśmy jedynymi, którzy mogą to zaproponować. Jeśli zatem chcemy się wyróżnić i zaprezentować jako partner, z którym naprawdę warto współpracować, musimy podsunąć naszym biznesowym partnerom coś „ekstra”, dodatkową korzyść, która sprawi, że nasza oferta będzie bardziej atrakcyjna niż propozycje konkurencji.
Programy handlowe
Z pomocą przychodzą tu programy lojalnościowe, zaprojektowane z myślą o potrzebach i oczekiwaniach, jakie pojawiają się w kontaktach B2B. Nazywa się je programami handlowymi dla odróżnienia od programów konsumenckich. Choć na pierwszy rzut oka oba mają na celu to samo – budowanie i utrwalanie lojalności – znaczne różnice między charakterem i potrzebami odbiorców sprawiają, że akcenty rozkładają się w nich zupełnie inaczej.
W programach handlowych, inaczej niż w konsumenckich, znacznie ważniejsze niż ciekawa i atrakcyjna komunikacja akcji w różnych kanałach przekazu, okazują się bezpośrednie korzyści płynące ze współpracy z daną firmą. Co więcej, zadbać należy o to, by mechanizm całego takiego systemu wsparcia sprzedaży był maksymalnie uproszczony i przejrzysty dla uczestnika. Nie powinien go zbytnio angażować. Niezwykle ważny okazuje się tu także wysoki stopień personalizacji, jeśli chodzi o kontakt z kontrahentem i proponowane mu benefity wypływające z uczestnictwa w programie. By partner biznesowy zechciał wziąć udział w takim projekcie, musi poczuć się wyjątkowy i wyróżniony.
Jak opracować i wdrożyć program handlowy?
Nie oszukujmy się – czasy renesansu dawno już minęły i mało kto zna się dzisiaj na wszystkim. Można nawet powiedzieć więcej – kto twierdzi, że zna się na wszystkim, w istocie nie zna się na niczym, bo w niczym nie jest specjalistą. Dlatego też, jeśli zależy Ci na sprawnie funkcjonującym, sprawdzonym formacie w zakresie programów handlowych, powinieneś to zadanie powierzyć prawdziwym mistrzom w swoim fachu. Ogromne doświadczenie tak w opracowywaniu koncepcji programów lojalnościowych różnego typu, jak i w ich wdrażaniu i kompleksowej obsłudze, mają eksperci Sodexo. To lider na rynku systemów wsparcia sprzedaży, który dysponuje szeregiem innowacyjnych i świetnie funkcjonujących w różnych branżach rozwiązań. Z pewnością więc uda mu się stworzyć koncepcję w 100 % odpowiadającą zarówno Tobie, jak i Twoim biznesowym partnerom.
Pamiętaj – lojalność w biznesie to wartość, w którą warto inwestować i na którą warto stawiać. Lojalny, długoletni partner biznesowy jest skarbem, o który należy dbać. Postaraj się więc znaleźć sposób, by mógł odczuć, że ta relacja biznesowa jest dla Ciebie ważna. Powodzenia!