Stworzenie zaawansowanego projektu własnej działalności gospodarczej jest istotne z wielu powodów. Bez właściwego planu działania, podjęcia odpowiednich działań marketingowych lub wybrania strategii konkurencji na rynku prawdopodobnie nie rozwiniesz takiej potęgi, na którą mógłbyś sobie pozwolić. Dlaczego jeszcze warto wcześniej zaplanować działanie swojego nowego biznesu? W przypadku start-upów ważną funkcję pełnią inwestorzy, czyli tak zwane anioły biznesu, które mogą pomóc Ci wystartować, gdy Tobie brakuje środków finansowych. Nikt jednak nie porwie się na inwestycję w projekt, który jest zrobiony na skróty. Od czego więc zacząć biznesplan? Na co zwracać uwagę? Czytaj dalej!
Zdefiniuj cele i misję
Przede wszystkim biznesplan twojego start-upu powinien przekonać Cię i innych, że ten pomysł na biznes to nie tylko marzenie senne, ale realna szansa na odniesienie sukcesu. Nawet gdy Twoja działalność gospodarcza będzie polegała na dodatkowej pracy z domu, gdzie będziesz tworzyć rękodzieła, potrzebujesz zdefiniować, na czym Ci zależy i co Cię wyróżnia. Musisz więc stworzyć swój biznesplan. W rzeczywistości deklaracja misji powinna wyjaśniać cel firmy w jednym przekonującym zdaniu. Zastanów się nad spędzeniem dwa razy więcej czasu na ustaleniu swojej misji, ponieważ inwestorzy potrzebują pewności, że Twoja firma zarobi na nich pieniądze. Na jakie pytania musisz odpowiedzieć, wybierając cele swojego biznesu?
- Co odróżnia produkt lub usługę Twojej firmy od reszty na rynku?
- Co Twoja firma wniesie do życia Twoich klientów?
- Co jest niezbędne do prowadzenia firmy?
- Do kogo kierujesz swoją ofertę?
- Jakie są korzyści, które uzyskają Twoi klienci? W jakich okolicznościach?
Określ początkowe nakłady finansowe
Twój biznesplan nie jest kompletny bez prognozy finansowej. Pierwsze miesiące są najtrudniejsze dla nowej firmy. Zawsze uwzględniaj więcej w swojej prognozie, niż spodziewasz się rzeczywiście zapłacić. Czy kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie, ile kapitału potrzebuję, aby założyć firmę? Musisz być konserwatywny przy szacowaniu kosztów, ponieważ wszystko będzie najprawdopodobniej kosztować więcej, niż się spodziewasz.
Kanały marketingowe i sprzedażowe
Kolejnym krokiem jest znalezienie najlepszych kanałów marketingowych i sprzedażowych. Jeden lub dwa arkusze biznesplanu powinny obejmować plan marketingowy w strategii kanału sprzedaży. Większość właścicieli firm nie zdaje sobie sprawy z wagi wyboru odpowiednich kanałów sprzedaży. Dlatego zawsze wskazane jest wybranie właściwych kanałów sprzedaży zgodnie z wymaganiami biznesowymi. Znacząca różnica między wyborem sprzedawcy, dystrybutora i przedstawiciela może wpłynąć na plany operacyjne. Upewnij się, że regularnie je sprawdzasz, abyś nie mógł dowiedzieć się, kiedy firma ma już problemy.
Analiza rynku lokalnego i globalnego
Czy masz jasny obraz niszy osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę? Jest to jedno z pierwszych pytań, które zada każdy inwestor. Im więcej wiesz o swojej konkurencji na rynku, tym lepsze będą wyniki. Aby mieć najlepszą możliwą podstawę do podjęcia decyzji, przeprowadź odpowiednie badania konkurencji, w miarę możliwości zapytaj o zdanie ekspertów i czytaj artykuły branżowe oraz raporty finansowe i wiadomości. Co należy uwzględnić w analizie rynku?
- Czy istnieje realny popyt dla produktu lub usługi, którą chcesz sprzedać?
- Czy Twój klient musi mieszkać w odpowiednim obszarze, czy kierujesz ofertę niezależnie od miejsca zamieszkania?
- Czy ograniczasz zasięg demograficznie, geograficznie lub w inny sposób?
- Czy to będzie dobro ekskluzywne, czy każdy będzie mógł zostać potencjalnym klientem?