Pozycjonowanie long tail to mniej znana, ale niesamowicie skuteczna strategia budująca organiczny ruch na stronach internetowych. Liczne analizy sugerują, że długie, sprecyzowane frazy generują większą sprzedaż i konwersje oraz poprawiają jakość kierowanego ruchu na stronie – użytkownicy spędzają na witrynie więcej czasu oraz przeglądają więcej podstron. W tym artykule dowiemy się szczegółowo, na czym polega pozycjonowanie long tail oraz jakie przynosi korzyści.

Czym są słowa kluczowe long tail?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw omówmy różne strategie kierowania na słowa kluczowe. Podczas ich analizowania większość specjalistów SEO bierze pod uwagę trzy podstawowe kryteria:

  • Liczbę wyszukiwań – to średnia liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego z ostatnich 12 miesięcy.
  • Konkurencję – jak łatwo/trudno jest przewyższyć konkurencję o dane słowo kluczowe.
  • Trafność – im bardziej słowa kluczowe związane są z konkretnym produktem, usługą lub tematem strony internetowej, tym bardziej prawdopodobne jest, że użytkownicy, którzy znaleźli Twoją witrynę internetową z tym słowem kluczowym, faktycznie skorzystają z usługi lub dokonają zakupu towaru.

Jeszcze do niedawna koncentrowano się głównie na wyszukiwaniu słów kluczowych o dużej liczbie wyszukiwań. Kilka lat temu nie było zbyt dużej konkurencji, dzięki czemu stosunkowo łatwo można było znaleźć się w pierwszej dziesiątce strony wyników wyszukiwania (SERP) praktycznie za pomocą dowolnego słowa kluczowego. Trafność także nie była niepokojącym aspektem ze względu na duże natężenie ruchu.

Wiele się jednak zmieniło.

Od niedawna SEO zaczęło się bardziej koncentrować na trafności i konkurencji… i tak narodziły się słowa kluczowe, tzw. long tail.

Frazy na tzw. „długi ogon” (ang. long tail) są kierowane na ściśle określone niszowe terminy wyszukiwania, które zazwyczaj składają się z czterech, pięciu czy sześciu wyrazów. Są one znacznie łatwiejsze do pozycjonowania ze względu na niższą konkurencję.

Wadą jest to, że słowa kluczowe „o długim ogonie” pozyskują zwykle znacznie mniejszą ilość kliknięć w przeciwieństwie do ogólnych fraz składających się z 1-2 wyrazów. Jednak nawet taka strategia działania stosowana może być przez firmy różnych wielkości, praktycznie w każdej niszy rynkowej.

Wyższa pozycja w rankingu

Znacznie łatwiej jest pozycjonować strony dla fraz, które są bardzo specyficzne, niż dla ogólnego słowa kluczowego składającego się z jednego lub dwóch wyrazów.

Załóżmy, że prowadzisz w Białymstoku firmę oferującą usługi naprawy klimatyzacji. Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu można było stosunkowo łatwo dostać się do pierwszej dziesiątki za pomocą ogólnego słowa kluczowego, np. „klimatyzacja”.

Dzisiaj, gdy przeszukujesz Google za pomocą tego słowa kluczowego, otrzymujesz około 6 760 000 stron internetowych, z czego wszystkie są mniej lub bardziej trafne dla intencji użytkownika.

Aby dostać się do pierwszej dziesiątki dzięki temu słowu kluczowemu, będziesz musiał „przeskoczyć” wszystkie te 6 760 000 stron oraz takie ogólnokrajowe firmy jak: Leroy Merlin, RTV EURO AGD, Afrost, Allegro i wiele innych.

Ponieważ Twoja firma specjalizuje się w usługach naprawczych i działa tylko w Białymstoku, znacznie mądrzejszym rozwiązaniem będzie kierowanie na bardziej szczegółowy termin wyszukiwania, np. „naprawa klimatyzacji białystok”. Kliknięć będzie niewiele, ale konkurencja jest zdecydowanie mniejsza.

Wysoki współczynnik konwersji

To kolejna zaleta pozycjonowania long tail. Jeśli twoim ostatecznym celem jest sprzedaż produktu lub usługi, powinieneś wziąć pod uwagę hasła generujące konwersję.

Ogólne słowa kluczowe, które przyciągają wielu użytkowników do Twojej witryny, niekoniecznie są tymi samymi słowami kluczowymi, które faktycznie przynoszą sprzedaż.

Wracając do naszego przykładu… nie można przewidzieć, czego dokładnie szukają ludzie, gdy wpisują w Google hasło „klimatyzacja”. Chcą kupić klimatyzator? A może szukają informacji na temat typów klimatyzatorów? To słowo kluczowe jest zbyt ogólne i nie zawiera wystarczających informacji na temat intencji użytkownika, w przeciwieństwie do frazy „naprawa klimatyzacji Białystok”.

Użytkownicy, którzy znaleźli daną stronę za pomocą frazy long tail wiedzą dokładnie, jakiego produktu bądź usługi szukają. Dlatego istnieje większe prawdopodobieństwo, że to właśnie oni wygenerują sprzedaż.

Pozycjonowanie long tail – dla kogo?

W gruncie rzeczy każdy właściciel biznesu może z powodzeniem korzystać z pozycjonowania za pomocą szczegółowych fraz long tail – niezależnie od tego czy jest to firma usługowa, blog, czy sklep internetowy. Bardzo istotny jest dobór słów kluczowych, co zagwarantuje, że na witrynę trafią tylko zainteresowane osoby. To doskonała strategia dla mniejszych firm, które nie mają szans, konkurując z gigantami swojej branży.  Jeżeli artykuł Cię zainteresował i poszukujesz sposobu na zwiększenie widoczności swojego serwisu, a strategia pozycjonowania typu „long tail” wydaje się odpowiednia, skontaktuj się z Nami https://www.pozycjonusz.pl/, a wspólnie dobierzemy odpowiednie działania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here