Chociaż sklepy online stały się niemałą konkurencją dla stacjonarnych, wiele osób w dalszym ciągu lubi odwiedzać te ostatnie. O sukcesie sprzedaży w tego typu placówkach decyduje szereg czynników – m. in. dobra lokalizacja, atrakcyjna witryna, miła obsługa, a także odpowiednio wyeksponowana oferta promocyjna.
Jednym z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie finansowym sklepu stacjonarnego jest zachęcanie jak największej liczby klientów do jego odwiedzenia. Jak to zrobić? Odpowiednio aranżując przestrzeń sklepową – powinna ona być zaprojektowana w sposób odpowiadający na potrzeby kupujących i zachęcający do transakcji. Kluczowe znaczenie ma oczywiście indywidualne podejście i sięganie po rozwiązania dostosowane do grupy docelowej konkretnej marki. Niezależnie jednak od tego, czy naszą ofertę kierujemy do młodzieży, młodych dorosłych, matek, całych rodzin czy osób starszych, pewne zasady pozostają niezmienne i warto się ich trzymać.
Zachęcająca witryna
Witryna sklepowa to swego rodzaju wizytówka, która może zachęcać do bliższego zapoznania się z oferowanym asortymentem, albo przeciwnie – sprawić, że klient ominie nasz sklep szerokim łukiem. Jest to również miejsce pełniące funkcję informacyjną na temat cen czy aktualnych promocji, ale też oferowanych produktów. Trzeba jednak pamiętać, że wbrew pozorom umieszczanie zbyt dużej ilości artykułów w witrynie może sprawić wrażenie chaosu i zniechęcić do zakupów. Zdecydowanie lepiej będzie postawić na kilka spójnych elementów, które w jakiś sposób się łączą. W sklepach z odzieżą mogą to być np. ubrania i akcesoria należące do jednej gamy kolorystycznej. Nie mniej istotna jest sama aranżacja witryny – powinna ona przyciągać wzrok i zwracać uwagę klientów, co zwiększa szanse, że zdecydują się oni wejść do środka.
Układ sprzyjający zakupom
Szybkie tempo życia sprawia, że zakupy często wykonywane są w pośpiechu – klient zazwyczaj nie ma czasu na długie poszukiwania potrzebnej rzeczy, dlatego sklep warto zaaranżować w taki sposób, aby ułatwić mu zadanie i pozwolić szybko zapoznać się z całym asortymentem. Warto też podzielić sklep na strefy i wyraźnie zaznaczyć istotne punkty, jak kasa czy przymierzalnie. Pamiętajmy, że po drodze do nich klienta mogą zainteresować dodatkowe produkty, o kupnie których wcześniej nie myślał. Dobrym rozwiązaniem jest rozmieszczanie uzupełniającego się asortymentu w sąsiadujących strefach, a więc np. szalików i czapek w pobliżu okryć wierzchnich. W ten sposób zabiegany klient może zdecydować się na dodatkowy zakup, nawet jeśli nie miał takiego zamiaru.
Dobrze wyeksponowany towar
Oferowane w sklepie produkty powinny być dobrze wyeksponowane w taki sposób, aby możliwe było swobodne ich obejrzenie. Zbyt duże nagromadzenie artykułów i umieszczanie ich w trudno dostępnych miejscach – np. na wysokich półkach nierzadko sprawia, że są rzadziej oglądane, a przez to rzadziej kupowane. Niekorzystnie działa również nadmierne stłoczenie produktów – nie tylko utrudnia to swobodne przyjrzenie się interesującej rzeczy, ale też sprawia, że promocje „znikają” w gąszczu asortymentu.
Odpowiednie oświetlenie
Według badań przeprowadzonych przez firmę Philips Lighting, zastosowanie odpowiedniego światła zwiększa ruch klientów w wybranych strefach. Tymczasem wielu właścicieli sklepów chce stworzyć intymną atmosferę i dlatego decyduje się na przytłumione oświetlenie. W efekcie nierzadko zdarza się, że klient kupuje produkt zachęcony np. kolorem, a po powrocie do domu okazuje się, że wybrana bluzka lub spodnie mają zupełnie inny odcień w świetle dziennym. Ponieważ tego typu sytuacje powodują utratę zaufania do marki, zdecydowanie lepiej jest postawić na oświetlenie oddające wiernie kolory, a więc maksymalnie zbliżone do światła dziennego. Pozwoli to lepiej ocenić wygląd produktu, a tym samym zagwarantuje większe zadowolenie z zakupów i zachęci do ponownego odwiedzenia sklepu. Projekt oświetlenia najlepiej będzie powierzyć profesjonalistom, a intymną atmosferę można stworzyć sięgając np. po odpowiednią kolorystykę mebli lub ścian.