Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Czy jako właściciel sklepu internetowego jesteś dobrze przygotowany do tego święta? Wiesz, jak wyróżnić się wśród czyhającej tuż za Tobą konkurencji? Jeśli jeszcze nie zacząłeś przygotowań do Black Friday i Cyber Monday, najwyższy czas to zmienić! Zobacz, jak wykorzystać konkretne działania promocyjne i pod względem technicznym, aby sprawić, że przychody z okazji Black Friday staną się wyższe, niż oczekiwałeś.
Do skrupulatnych przygotowań niech zachęcą Cię same badania. W 2020 roku wzrost sprzedaży produktów wedle wartości na Black Friday w stosunku do 2019 roku były wyższy o 53%. A 2021 rok był czasem, w którym sprzedaż masowo przeniosła się do internetu. Więc zyski z wyprzedaży w trakcie Black Week mogą Cię naprawdę zaskoczyć.
Jak przyciągnąć klientów do e-sklepu i zwiększyć sprzedaż?
Do Czarnego Piątku, czyli święta obchodzonego w pierwszy piątek po święcie dziękczynienia w USA, przygotowuje się 90% sprzedawców. Nic w tym dziwnego. Nawet w Polsce, gdzie Black Weekend (czyli Black Friday i Cyber Monday) dopiero nabiera rozpędu, to święto budzi ogrom zainteresowania i emocji. Sklepy nawet na kilka miesięcy przed planują strategie cenowe i działania promocyjne, aby ten 4-dniowy czas wyprzedaży wykorzystać do maksimum. Również konsumenci na bieżąco śledzą najnowsze informacje i Black Friday — zarówno w mediach społecznościowych, jak i na stronach sklepów czy blogach firmowych.
Kluczowa w Czarnym Piątku jest promocja Twoich działań. Swoją ofertę reklamuj więc:
- na wcześniej przygotowanym landing page,
- w mediach społecznościowych np. w kampaniach katalogowych na Facebook,
- w Google Ads,
- w newsletterze,
- na blogu firmowym w formie wpisu lub video,
- przy pomocy kampanii SMS,
- w formie plakatów wywieszonych w sklepie stacjonarnym.
W przypadku przeprowadzenia sprawnej kampanii Black Friday’owej w internecie, nieoceniona może okazać się pomoc agencji SEM/SEO.
Jak przygotować sklep do Black Friday od strony technicznej?
Upewnij się, że Twój serwer jest gotowy na Black Friday, tj. sprawdź, czy wytrzyma on dużą liczbę wejść na raz — istotne będą odpowiednie zasoby pamięci i procesora. Dzięki temu liczba transakcji w Twoim sklepie będzie większa, bo serwery wytrzymają obciążenie. Do zwiększenia przepustowości serwera możesz wykorzystać CDN (content delivery network), czyli rozproszoną sieć serwerów, dzięki której załadujesz najcięższe elementy strony i przyspieszysz jej ładowanie.
Black Week, w tym Czarny Piątek oraz Cyfrowy Poniedziałek, to doskonała okazja do przejrzenia i aktualizacji zainstalowanych wtyczek w Twoim sklepie internetowym. Dodatkowo warto, abyś przetestował na spokojnie cały proces zakupowy przy pomocy próbnego zamówienia. Sprawdź, czy:
- sklep ładuje się dobrze na każdej przeglądarce,
- Twoja strona jest responsywna,
- adblockery nie blokują istotnych pól w formularzu zamówienia.
Prowadząc sprzedaż online, odpowiednio wcześniej zadbaj o dodanie wszystkich możliwych form płatności oraz różnych typów wysyłki produktów. Możesz również pokusić się o zatrudnienie dodatkowych kurierów i uruchomienie dodatkowych maili do obsługi zamówień. Ważne, aby wysyłka produktów w trakcie Black Friday była szybka i bezproblemowa, jeśli jednak napotkasz problemy – poinformuj o tym swoich klientów.
To jednak nie wszystko, co możesz zrobić. Produkty, szczególne elektronika, odzież czy artykuły dziecięce, są w tym czasie bardziej pożądane. Zapewnij więc swoim klientom odpowiednią ilość asortymentu w magazynie. Sprawdź również, czy oprogramowanie dbające o wyświetlanie dostępności produktów działa prawidłowo.
Ciekawym sposobem jest również dodanie w sklepie internetowym opcji „Lista Życzeń” — jeśli wcześniej jej nie używałeś. Dzięki temu klienci, który mają na tej liście swoje produkty, chętniej sfinalizują zamówienie, gdy otrzymają informacje o promocji.
Jak przygotować się do Black Friday?
Wiesz już, jak zoptymalizować swój sklep pod względem technicznym. Zobaczmy teraz, co możesz zrobić w sferze sprzedaży, aby klienci kupowali jak szaleni.
Sprzedaż na Black Friday, a landing page
Landing page działa dzięki swojej prostocie. Pomaga ukierunkować odbiorców na określone działania, np. na dopisanie się do Twojej listy mailingowej. Informujesz klientów o terminie rozpoczęcia wyprzedaży z okazji czarnego piątku, zwiększasz bazę swoich subskrybentów, a dodatkowo zaciekawiasz, wysyłając do zapisanych osób maile z informacją o wielkości rabatów i ilości produktów przecenionych.
Jak przygotować sklep do Black Friday? — triki sprzedażowe!
Nie odkryjemy Ameryki na nowo, gdy powiemy, że niezwykle ważną rolę w promocji sklepu na Black Weekend odgrywa SEO. Optymalizacja podstron z produktami i wpisów blogowych pomaga klientom Cię odnaleźć i maksymalnie zwiększa szanse na skorzystanie odbiorcy z promocji. Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za optymalizację swojego sklepu, zerknij na wpis: Jak zadbać o SEO w kontekście Black Friday? Nie zapominaj również, że w Black Friday udział bierze porównywarka cen. Obecność Twojej oferty w tym miejscu z pewnością pomoże Ci zwiększyć przychody ze sprzedaży — oczywiście wtedy, gdy będzie ona atrakcyjna dla konsumenta.
Dodatkowo wyróżnij kategorie produktów, które podlegają promocji. Pamiętaj jednak, aby nie przeceniać zbyt małej ilości produktów — to będzie działać na Twoją niekorzyść.
Black Friday to również idealna okazja, aby:
- wyróżnić markę — Twoja konkurencja może walczyć o klientów ceną. Ty również możesz to robić. Ale jeśli dodasz do kampanii coś wyjątkowego i innego, to szybciej zostaniesz zauważony. Zaoferuj odbiorcom coś, czego wcześniej nie dostali. Jeśli uda Ci się pobudzić ich ciekawość i emocje, masz w kieszeni finalizację zakupu w sklepie.
- wypromować firmę — Czarny Piątek oznacza zwiększony ruch w sieci. Wykorzystaj to, aby zwiększyć świadomość marki i ułatwić sobie promocje sklepu w przyszłych okresach, np. organizując w tym czasie akcję charytatywną.
Co wpływa na decyzje zakupowe klientów w trakcie Black Friday?
W procesie zakupowym klienci biorą pod uwagę wiele czynników. Każdy z nas jest inny, jednak w przypadku Black Friday możemy wyróżnić 3 główne obszary.
Atrakcyjność produktów
Niech Czarny Piątek nie będzie okazją do pozbycia się z magazynów zalegających towarów. Jeśli na wyprzedaży oferujesz produkty, których nikt wcześniej nie chciał kupować, nie zdziw się, że w ostatni piątek listopada coś się zmieni. Konsumenci często o wiele wcześniej przygotowują się do tego wydarzenia i sprawdzają ceny interesujących produktów. Oferując im nudne i nieciekawe przedmioty, tylko pomagasz konkurencji.
Wysokość rabatów
Klienci nie są zainteresowani jednocyfrowymi rabatami, bo w wielu sklepach mogą je uzyskać na co dzień, np. przy pomocy kodów czy w postaci darmowej dostawy. Black Friday to świetny moment, aby dać klientom coś więcej.
Weź pod uwagę, że odbiorcy są najbardziej zainteresowani rabatami powyżej 50%, ale jeśli nie możesz oferować im takiej zniżki, aby zwiększyć sprzedaż w tym okresie, możesz zastosować inne triki, np. zaoferować darmową dostawę, upominki niespodzianki do zamówienia lub też rabaty na kolejne zakupy w sklepie.
Ilość produktów na wyprzedaży
Klienci są przyzwyczajeni do dużej ilości asortymentu w sklepie. Aby więc w Black Weekend odnotować wzrost sprzedaży, nie wystarczy dodać kilka rabatów na najpopularniejsze produkty. Analizuj dane z poprzednich lat, sprawdzaj konkurencję i porzucone koszyki klientów i na tej podstawie określaj swój przeceniony asortyment. Zdecydowanie odradzamy wyprzedaż jedynie kilku produktów — tylko sobie zaszkodzisz.