Od 2 lutego 2022 roku zaczną obowiązywać przepisy dotyczącego tzw. Pakietu Mobilności, czyli szeregu regulacji dotyczącej sposobu organizacji transportu międzynarodowego na terenie Unii Europejskiej (niektóre z wymogów, m.in. te odnośnie czasu odpoczynku, obowiązują już od 20 sierpnia 2020 roku).
Jakie zmiany wprowadzi Pakiet Mobilności?
Rozwiązania wchodzące w skład Pakietu Mobilności są przedmiotem krytyki firm transportowych m.in. z Polski, według których rozwiązanie to jest skierowane przeciw polskim przewoźnikom. Ich zdaniem, taki ruch jest odpowiedzią krajów unijnych na ekspansję polskich przedsiębiorstw transportowych na rynki krajów europejskich.
Podstawowe założenia Pakietu Mobilności:
- nałożenie na państwa członkowskie UE obowiązku stosowania się do wymogu płacenia kierowcom wykonującym transport międzynarodowy takich samych stawek minimalnych, jakie obowiązują dla lokalnych kierowców w danym państwie;
- obowiązek powrotu kierowcy do kraju macierzystego co 4 tygodnie po każdym trzy- lub czterotygodniowym okresie pracy;
- konieczność opłacenia przez przedsiębiorstwo transportowe tygodniowego, co najmniej 45-godzinnego odpoczynku kierowcy;
- 4-dniowy odpoczynek kierowcy po powrocie do kraju, z którego pochodzi wykorzystywany przez niego pojazd transportowy;
- obowiązek powrotu pojazdów ciężarowych do siedziby przedsiębiorstwa transportowego co 8 tygodni.
Jak dostosować funkcjonowanie firmy do wymogów Pakietu Mobilności?
Po analizie przedstawionych powyżej rozwiązań zawartych w Pakiecie Mobilności można wywnioskować, że przedsiębiorcy z branży transportowej będą musieli stawić nowym wyzwaniom związanym z koniecznością ponoszenia wyższych kosztów z tytułu wynagrodzeń oraz organizacją tras w taki sposób, by spełniały one wymogi Pakietu Mobilności (a jednocześnie pozwalały na utrzymanie odpowiedniego poziomu rentowności przedsiębiorstwa)
Zoptymalizowanie tras w celu dostosowania ich do regulacji zawartych w Pakiecie Mobilności nie będzie łatwe; na szczęście, na rynku istnieje obecnie wiele systemów informatycznych dedykowanych dla firm transportowych. Są one bardzo użyteczne w zarządzaniu, pomagając m.in. w analizie i planowaniu dostaw. Do takich systemów należy WEBFLEET od Webfleet Solutions. W zależności od potrzeb przedsiębiorstwa można korzystać z wielu udogodnień, które pozwalają m.in. na:
- analizę oraz planowanie tras w celu ich optymalizacji tras pod względem np. poziomu spalania paliwa,
- znaczne usprawnienie kontaktu z kierowcami. Jest to możliwe dzięki przejrzystemu interfejsowi aplikacji i możliwości wykorzystania jej także na urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety),
- automatyczne rejestrowanie czasu pracy, dzięki czemu możliwe jest spełnienie nie tylko założeń Pakietu Mobilności, ale także krajowych przepisów prawnych (np. dotyczących równoważnego systemu czasu pracy),
- dostęp do map w czasie rzeczywistym, w tym map satelitarnych oraz widoku Google Street View,
- możliwość generowania spersonalizowanych raportów pozwalających na szybką analizę kluczowych wskaźników efektywności.
Pakiet Mobilności jest według części przedsiębiorców z branży transportowej rozwiązaniem kontrowersyjnym. Niezależnie od wysuwanych przez nich argumentów, zawarte w nim liczne, rygorystyczne rozwiązania (m.in. te dotyczące czasu pracy, odpoczynku kierowców czy częstotliwości powrotu do kraju, w którym jego pracodawca posiada siedzibę działalności) wymuszają konieczność przygotowania się w tak sposób, aby zarządzanie przedsiębiorstwem transportowym było jak najbardziej efektywne. Dzięki platformie WEBFLEET od Webfleet Solutions fleet management po wprowadzeniu zmian będzie znacznie łatwiejszy, co pozytywnie wpłynie na konkurencyjność firmy.