Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością zabezpieczenia danych osobowych swoich klientów. Sprawdź co należy zrobić, by zarządzać nimi efektywnie i przede wszystkim bezpiecznie.
Email marketing
Według niezależnych badań, aż 89 procent właścicieli sklepów internetowych wykorzystuje dane swoich Klientów do celów marketingowych. Chodzi tu głównie o email marketing, czyli marketing wykorzystujący drogę mailową. Jego celem jest ciągłe wzbudzanie zainteresowania ofertą naszego sklepu, właśnie za pomocą skrzynki mailowej. Często jednak pozyskiwanie i wykorzystywanie tego typu danych, odbywa się niezgodnie z prawem. Co więc zrobić, by pod tym względem móc przestrzegać prawa?
Pozyskaj zgodę
Jeśli chcesz legalnie wykorzystywać dane osobowe Klientów, musisz najpierw posiadać zgodę na ich wykorzystywanie. Jak to zrobić? Najlepiej już podczas procesu tworzenia konta umieścić w interfejsie strony checkboxy, które będą jednocześnie zgodą na wykorzystywanie danych Klientów. Ich zaznaczenie i zatwierdzenie sprawi, że całkowicie legalnie będziemy mogli korzystać z danych odbiorców naszych produktów.
W treści znajdującej się obok checkboxa, warto zaznaczyć do czego tak naprawdę będą nam te dane potrzebne. Oczywiście nie trzeba tutaj pisać całej litanii marketingowych celów posiadania tychże danych.
Zarejestruj dane w GIODO
Rejestracja drogą elektroniczną danych w GIODO (Generalny Inspektor Danych Osobowych), od strony technicznej nie jest zbyt trudna. Znacznie trudniejsze jest sporządzenie dwóch wniosków, które podczas rejestracji muszą zostać wysłane do GIODO: “Polityka bezpieczeństwa informacji” oraz “Instrukcja zarządzania systemem informatycznym”.
Podpisanie umów
Jeśli nie posiadasz własnego serwera (a zakładamy, że nie), konieczne będzie podpisanie odpowiedniej umowy z podmiotem u którego masz hosting. Dlaczego? Ponieważ dane osobowe Twoich Klientów będą u niego przechowywane o czym obydwie strony muszą być poinformowane.
Polityka prywatności
Nie zapominaj o tym, by zdefiniować swoją własną politykę prywatności. Pamiętaj też o odpowiednim zarządzaniu danymi, które będą związane z tak zwanymi ciasteczkami, czyli plikami wykorzystywanymi w procesie remarketingowym.