Co zrobić, aby Twój sklep internetowy zaczął sprzedawać? Na pewno nie wystarczy tylko dobry produkt w jeszcze lepszej cenie. Branża e-commerce to skomplikowany organizm. Na końcowy efekt działania sklepu internetowego wpływ ma bardzo wiele czynników. Jednym z nich jest na pewno jakość i konkurencyjność oferty. Równie ważna jest sama mechanika działania sklepu i całego procesu sprzedaży. Przedstawimy dzisiaj 5 kroków, które pozwolą Ci usprawnić działanie sklepu e-commerce.
Projektowanie graficzne i UX
Pamiętaj, że Twoi klienci kupują głównie oczami. Myślisz, że odnosi się to wyłącznie do sposobu prezentacji produktu? Nic bardziej mylnego. Równie ważne jest dopracowanie Twojego sklepu online. Odpowiedni projekt graficzny podparty testami UX pozwala zbudować przejrzystą strukturę, która będzie ułatwiać użytkownikom „przemieszczanie się” w obrębie sklepu. Chodzi tu nie tylko formę prezentacji produktów, ale przede wszystkim całą ścieżkę zakupową klienta. Twój sklep powinien być intuicyjny na tyle, aby klienci nie musieli zastanawiać się nad kolejnymi krokami podczas przeglądania strony.
Dopasowanie do kanału sprzedaży
Bardzo ważne jest dopasowanie sklepu internetowego do wybranego kanału sprzedaży. Zasady dotyczące transakcji B2B zasadniczo różnią się od procesu sprzedaży w kanale B2C. Transakcje między firmami mają swoją specyfikę. Tak samo jest w przypadku transakcji B2C. Każdy z tych klientów ma inne wymagania i zwraca uwagę na nieco inne kwestie. To ważne również w kontekście budowy całego sklepu internetowego. Dlatego powinieneś dostosować swoją platformę e-commerce do konkretnego kanału sprzedaży.
Optymalizacja procesu sprzedaży w sklepie online
Sklep internetowy powinien być przyjazny nie tylko dla kupujących, ale także dla Ciebie jako sprzedawcy. Dlatego tak ważne są kwestie integracji sklepu z zewnętrznymi platformami. Chodzi tu przede wszystkim o programy magazynowe oraz fakturowe. Być może potrzebna będzie także integracja z narzędziami wykorzystywanymi przez dział sprzedaży, biuro obsługi klienta oraz dział marketingu. Takie integracje ułatwiają zadanie Twoim pracownikom i w dużej mierze przyczyniają się do optymalizacji całego procesu sprzedaży. Sklep internetowy może być także połączony z platformami, które zarządzają działaniami marketingowymi (Growth Marketing).
Wdrożenia PIM
O sukcesie sklepu internetowego w dużej mierze decyduje kompletność informacji produktowej. Niestety wraz ze wzrostem asortymentu dużo trudniej jest zachować wysoką jakość informacji. Pamiętaj, że aż 87% użytkowników uważa opis produktu za kluczowy element wpływający na decyzję zakupową. Wdrożenie PIM ułatwia zarządzanie informacją produktową. Dzięki wdrożeniu PIM kumulujesz wszystkie informacje produktowe w jednym miejscu oraz dostarczasz klientowi potrzebne informacje w optymalnej formie. Wdrożenie PIM ułatwia osiągnięcie spójności we wszystkich kanałach sprzedaży, a w konsekwencji redukcję współczynnika zwrotów.
Strategia sprzedaży
Niejako na deser zostawiamy to, co może zadecydować o sukcesie Twojego przedsięwzięcia. Na początku każdego biznesu jest plan. Strategia na sklep internetowy, ale także na cały proces sprzedaży. Przygotowując plan, musisz określić rodzaj i przeznaczenie asortymentu oraz Twoją grupę docelową. Powinieneś także dokładnie przeanalizować konkurencję oraz miarodajnie oszacować Twoje możliwości marketingowe. Dobra strategia to doskonały punkt startowy dla Twojego sklepu online.
Realizacja wymienionych wyżej kroków wymaga wsparcia specjalistów. Taką pomoc dla Twojej platformy e commerce zapewni X-Coding IT Studio. Dzięki pomocy profesjonalistów łatwiej będzie Ci osiągnąć nawet najbardziej ambitne cele.