Silniki Rotax, flagowy produkt marki BRP, pod wieloma względami zmieniły to, jak myśli się o napędach skuterów śnieżnych. Tym, co sprawia, że wyraźnie odróżniają się na tle konkurencyjnych propozycji, jest przede wszystkim przemyślana koncepcja projektowa.
Napęd to nie tylko silnik
Silnik Rotax – jako sam silnik – jest rozwinięciem znanej przecież koncepcji czterosuwa przeskalowanego w optymalny sposób do pracy na pokładzie skuterów śnieżnych. Prawdziwą rewolucją jest jednak zmiana myślenia o jednostce napędowej. To, co jest w przypadku silników tej grupy najważniejsze, to bardzo precyzyjna kalibracja uwzględniająca specyficzne potrzeby użytkowników skuterów śnieżnych. Efektem dopracowania silników tej marki są jednostki bardzo dynamiczne, znakomicie działające w całym zakresie prędkości obrotowych. Są też integrowane z platformami skuterów, co sprawia, że ich praca jest stabilniejsza, a cały układ napędowy może być bardziej zwarty, a jego poszczególne elementy mogą ze sobą współpracować w sposób optymalny.
Z myślą o wydajności
Każdy silnik Rotax jest projektowany od podstaw, ale z uwzględnieniem wcześniej wypuszczonych modeli. To oznacza ewolucję zamiast rewolucji i możliwość udoskonalania produktów. Efektem jest natomiast stworzenie jednostek o mocy dochodzącej nawet do 180 KM przy niewielkim zużyciu paliwa i olejów. Ten ostatni punkt jest niezwykle istotny, ponieważ samo stworzenie dużego silnika nigdy nie było problemem – wyzwanie polega na tym, żeby dużą moc uzyskiwać w sposób ekonomiczny i to się znakomicie udaje w przypadku najnowszych i jednocześnie najpotężniejszych silników z tej rodziny. Skupienie się na trwałości i bezawaryjności oraz minimalnej ilości potrzebnych prac konserwacyjnych też sprawia, że są to silniki oceniane bardzo wysoko.
Specjalizacja naprawdę pomaga
Oczywiście, jeśli chodzi o samą podstawową zasadę działania, to silniki skuterów śnieżnych nie w żaden sposób wyjątkowe, jednak specyfika tego rodzaju pojazdów oznacza, że również silniki będą eksploatowane w dość nietypowy sposób. To oznaczało konieczność optymalizacji mocy w różnych zakresach prędkości obrotowej, podniesienie wytrzymałości mechanicznej wybranych elementów i dało szansę na odchudzenie innych. Skutkiem tego jest relatywnie lekki silnik, którego charakterystyka pracy jest świetna do napędzania skuterów śnieżnych. Zamiast uniwersalności, twórcy Rotaxów zdecydowali się postawić na specjalizację, co oznacza wprawdzie dość wysoki koszt rozwoju silnika, ale też znacznie lepszą zabawę na skuterach napędzanych takimi jednostkami.