Czy prowadzenie sklepu internetowego wymaga posiadania kasy fiskalnej

Każdy przedsiębiorca rozpoczynający swoją działalność w branży handlu internetowego powinien w pierwszej kolejności sprawdzić, czy charakter prowadzonych działań nie zobowiązuje go do zainstalowania kasy fiskalnej. Polskie przepisy finansowe jasno określają rodzaje działalności, które wymagają ewidencjonowania – i to bez względu na to, czy przedsiębiorca jest płatnikiem VAT czy też nie. Zmiany wprowadzone do polskiego prawa znacznie ograniczyły sytuacje, w których właściciel firmy handlowej może zrezygnować z instalowania kasy fiskalnej.

Obowiązujące w Polsce przepisy prawa dopuszczają trzy sytuacje, w których zainstalowanie kasy fiskalnej nie jest koniecznością:
– gdy dokonuje się sprzedaży na rzecz innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
– gdy osiąga się obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych (które nie posiadają działalności) nie większy niż 20 tysięcy złotych rocznie,
– gdy osoba prowadząca sprzedaż wysyłkową otrzymuje zapłatę bezgotówkową bezpośrednio na konto bankowe.
Tylko spełnienie któregoś z tych warunków zwalnia przedsiębiorcę od konieczności posiadania kasy fiskalnej.

Pomimo pewnych wyjątków, które zwalniają z obowiązku ewidencjonowania transakcji istnieje grupa produktów, które bezwzględnie wymagają posiadania kasy fiskalnej. Obowiązek ten dotyczy zwłaszcza sprzedaży:
– zapisanych i czystych nośników danych,
– części i akcesoriów do pojazdów,
– biżuterii (zwłaszcza wytworzonej z metali szlachetnych),
– sprzętu radiowego, telewizyjnego, telekomunikacyjnego i fotograficznego,
– wyrobów tytoniowych,
– napojów alkoholowych,
– perfum i wód toaletowych,
– biletów przewozów pasażerskich.
Obowiązek posiadania kasy fiskalnej dotyczy tych przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Każdy właściciel sklepu internetowego, który jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej ma obowiązek rejestrowania sprzedaży w postaci paragonów i tworzenia raportów dobowych oraz miesięcznych. Właściciel e – sklepu może także wystawić klientowi fakturę, ale każdorazowo powinna ona być wystawiona do konkretnego paragonu. Natomiast w przypadku wysyłki towaru do osób zamieszkałych na terenie innych krajów Unii Europejskiej przedsiębiorca jest zobowiązany do wystawienia faktury, bez konieczności ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here