czwartek, Sierpień 5, 2021

PIT 36 – kogo dotyczy i co oznacza?

0
PIT 36

Rozliczanie PIT to znienawidzona przez nas czynność, z którą większość z nas styka się co roku. Nie ma się co dziwić- jeśli ktoś nie przepada za liczeniem i papierologią, może mieć z tym problem. Tak, czy inaczej, obowiązek rozliczenia dotyczy nas wszystkich, warto więc wiedzieć, jak zrobić to we właściwy sposób. Kogo dotyczy PIT 36 i jakie załączniki do niego należy złożyć, prowadząc działalność gospodarczą?

PIT 36 – kogo dotyczy?

PIT 36 jest jedynym z najczęściej wybieranych formularzy służących do rozliczenia działalności gospodarczej. Inna nazwa na tego rodzaju dokument to roczna deklaracja podatku dochodowego. W teorii, PIT 36 ma zupełnie podobne przeznaczenie, co PIT 37. W Pit 36 wykazuje się przychody, dochody oraz koszty uzyskania przychodu. Obowiązek złożenia PIT 36 dotyczy osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną przy zastosowaniu skali podatkowej, a także osoby uzyskujące przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy, które opodatkowane są na ogólnych zasadach.

PIT 36 obowiązuje również osoby uzyskujące przychody za granicą. O obowiązku odprowadzania zaliczek powinien pamiętać każdy, kto otrzymuje dochody z dowolnego źródła. Deklarację pit składamy co roku za poprzedni rok podatkowy i dotyczy to wszystkich pełnoletnich osób fizycznych bez względu na źródła przychodów i wysokości dochodu. Deklaracje roczne zawierają informacje o przychodach, dochodach czy wysokości ewentualnej poniesionej straty dochodu.

Jaki PIT obowiązuje osobę, która zlikwidowała działalność gospodarczą opodatkowaną na ogólnych zasadach?

Czasy pandemii to okres, w którym zamkniętych zostało wiele działalności. Jeżeli zlikwidowałeś działalność gospodarczą opodatkowaną na ogólnych zasadach w ciągu roku podatkowego, powinieneś złożyć PIT 36, a nie PIT 37. To częsty błąd, który wymaga późniejszej korekty. Pamiętaj, że w swoim zeznaniu nie wykazujesz przychodów i dochodów z działalności rolniczej. Wyjątkiem są tutaj jedynie przychody z działów specjalnych produkcji rolnej.

PIT

Co powinieneś wiedzieć o podatku dochodowym?

Ustawa o podatku dochodowym przewiduje wiele ulg od jego płacenia. Przede wszystkim, należy wziąć pod uwagę kwotę wolną pod podatku. W przypadku samodzielnego opłacania podatku, kwota ta zmniejsza dochody o 525,12 zł. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą mają dochód zmniejszony o 548,30zł. Podatek dochodowy dotyczy nas wszystkich, jedynie w niektórych przypadkach może zostać zniesiony lub zmniejszony.

Dodatkowe załączniki do PIT 36

Istnieją sytuacje, w których oprócz PIT 36 konieczne jest złożenie odpowiednich załączników. Przykładem jest załącznik PIT-ZG, składany w sytuacji, gdy podmioty uzyskiwały przychody za granicą. Co więcej, załącznik musi być złożony osobno dla każdego państwa uzyskania dochodu. Oznacza to, że jeżeli podatnik uzyskiwał jakiekolwiek przychody w różnych krajach, dla każdego z nich musi zastosować osobny załącznik. Jeden załącznik może zawierać przychody z różnych źródeł, uzyskiwane na terenie tego konkretnego państwa. Trzeba pamiętać, że nawet, jeżeli rozliczamy się wspólnie z małżonkiem, załącznik PIT/ZG do PIT 36 składa się osobno.

Kolejnym załącznikiem jest załącznik PIT-B. Składa się go łącznie z zeznaniem o uzyskiwanych przychodach lub poniesionej stracie z tytuły pozarolniczej działalności gospodarczej. Działalność ta może być opodatkowana na zasadach ogólnych, ale także może być opodatkowana podatkiem liniowym. Trzeba jedynie pamiętać, że jeżeli rozliczamy się z działalności gospodarczej wspólnie z małżonkiem, który też rozlicza taką działalność, załącznik PIT-B musi zostać złożony osobno, niezależnie od małżonka.

Faktury online i formularze online – wygoda dla każdego

0
Faktury online i formularze online

Faktury i różne druki urzędowe do wypełnienia online to rozwiązanie, do którego przekonuje się coraz więcej osób. Oszczędza ono nie tylko czas, ale pomaga uniknąć błędów. To innowacja, którą warto zastosować nie tylko w większych przedsiębiorstwach, ale i na prywatny użytek. Profesjonalne strony do wystawiania faktur online i różnych dokumentów są w sieci bardzo powszechne.

Wystawianie faktur i wypełnianie dokumentów urzędowych dziś nie musi się odbywać za pomocą kartki i długopisu. Dzięki specjalnym programom dostępnym na różnych serwisach internetowych bez problemu wypełnimy potrzebne nam druki – warto też pamiętać o tym, że e-faktury są pełnoprawnymi dokumentami i nie ma dziś potrzeby drukowania ich w wersji papierowej. Dlatego też wystawiaj faktury drogą elektroniczną bez najmniejszych obaw – takie wystawienie faktury i innych dokumentów to same korzyści!

Faktura vat i nie tylko

Faktura VAT to niejedyny dokument, który możemy wypełnić elektronicznie i przesłać go do urzędu czy drugiej strony transakcji. Dostęp do faktur online obejmuje również takie opcje jak: faktura proforma, faktura VAT marża, faktura walutowa, faktura zaliczkowa czy też faktury korygujące. To także taka możliwość jak faktury cykliczne – program do faktur po danych automatycznie rozpozna kontrahenta, wygeneruje druk i wyśle go. Serwisy z dokumentami online to także e-PIT-y do pobrania i rozliczenia się w prosty sposób z Urzędem Skarbowym. Z tego sposobu corocznego rozliczania się z fiskusem korzysta coraz więcej Polaków, gdyż pozwala on uniknąć niepotrzebnych błędów, a tym samym problemów czy kar finansowych. Poza tym programy do rozliczania e-PIT-ów pozwolą nam na uniknięcie długich kolejek. W wyspecjalizowanych internetowych bezpiecznych serwisach dostępne są  różne formularze sądowe, polecenia przelewu, rachunki do umowy do dzieło czy umowy zlecenia. Możemy znaleźć też tam upomnienia czy nakazy zapłaty. Faktury VAT online czy inne dokumenty to nie tylko szybki proces tzw. załatwiania spraw, to również realne oszczędności finansów. Nie musimy tak jak przy tradycyjnym wystawianiu faktur (i innych formularzy) za każdym razem  ich drukować, kupować kopert i znaczków. Formularze online to sposób na sprawniejsze działanie i brak błędów w rozliczeniach.

Program do wystawiania faktur

Program do wystawiania faktur

Fakturę VAT można rozliczać za pomocą profesjonalnego programu do tego przeznaczonego. Można taki program ściągnąć na swój komputer albo korzystać z niego przy użyciu aplikacji mobilnej. Program do wystawiania faktur sprawdza się przy prowadzeniu mniejszych i większych firm – niweluje ryzyko popełnienia błędu, a poza tym pozwala się uporać w krótkim czasie z dużą ilością dokumentów. Wiele funkcji programu jest dostosowanych do potrzeb przedsiębiorstw o różnych profilach.

Faktury online to rozwiązanie dla każdego, kto chce działać w sposób szybki, nowoczesny i bezbłędny. Taki wybór oszczędzający czas z pewnością przełoży się na rozwój firmy, a tym samym na jej dochody.

Rozliczenie PIT-37

0
Rozliczenie PIT-37

Jeśli chcesz złożyć zeznanie na temat wysokości osiągniętego dochodu lub straty poniesionej w roku podatkowym, musisz dowiedzieć się, czym jest deklaracja PIT 37.

Mechanizm handlu walutami

0
Mechanizm handlu walutami

Na rynku walutowym wszystkie instrumenty prezentowane są w parach. Jedna waluta zawsze przeciwko drugiej. Na tym polega ta gra. Tym samym każda operacja, która jest zawierana przez tradera to zarówno kupno, jak i sprzedaż. Co warto wiedzieć o tym mechanizmie? Sprawdź nasz poradnik!

Dlaczego warto postawić na oświetlenie LED?

0
led

Można zaobserwować, że oświetlenie LED z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Nie wszyscy jednak jeszcze przekonali się do wspomnianego rozwiązania. Dlaczego warto zdecydować się na ledowe żarówki GU10?

Popularne narzędzia tokarskie

0
narzędzia tokarskie

Kupiliśmy naszą pierwszą tokarkę i…co dalej? Sama obrabiarka nie zda nam się na nic, jeżeli nie wyposażymy jej w podstawowy zestaw narzędzi, wśród których oczywiście najważniejsze są noże tokarskie. Podstawowym nożem, pierwszym wyborem przy każdym zakupie, powinien być nóż zgrubny Groth MCLNR2525 lub MWLNR2525, który łączy w sobie wszystkie kluczowe cechy, takie jak:

-podwójny docisk płytki pinem bocznym oraz łapą górną, dzięki mocowaniu typu M,

-wytrzymała płytka o kącie 80 stopni C lub W o neutralnym kącie N (co oznacza, że każda płytka jest dwustronna, przez co posiada 2x więcej krawędzi skrawających, co zmniejsza jednostkowy koszt produkcji),

-typ trzonka L, co zapewnia symetrycznie rozłożone kąty 5 stopni na przodzie i z tyłu noża, dając najwyższą uniwersalność,

-najbardziej popularny w obróbce skrawaniem rozmiar trzonka 25x25mm,

-niską cenę (44.14eur) oraz tanie uniwersalne płytki w cenach poniżej 3eur.

Do wykończeń najlepiej zastosować noże tokarskie posiadające wszystkie wyżej wymienione cechy, ale korzystające z płytki o geometrii typu V, np. Groth MVJNR – płytki do tego noża występują oczywiście w wielu pokryciach, co pozwala na wybór optymalnego rozwiązania, niezależnie od tego czy obrabiamy stal, materiały nierdzewne, żeliwo czy metale nieżelazne takie jak aluminium.

Noże tokarskie do rowkowania i przecinania to podstawa zawsze, kiedy wykonujemy detale z pręta, np. na tokarce Haas ST20 będą to wszystkie przedmioty o średnicy nawet do 63mm. Ponownie niepodważalnym liderem w kategorii cena –  jakość okazują się być noże tokarskie Groth GMGEHR i GSGTUB z ceną płytki poniżej 6eur.

Noże tokarskie wywołują duże siły promieniowe na przedmiot obrabiany, przez co obróbka przedmiotów o smukłości powyżej 3d (trzykrotnie dłuższych, niż szerokich średnicowo) może być utrudniona. Z pomocą przychodzi nam wtedy nawiertak do otworów i podparcie kłem obrotowym. Nawiertak do otworów składa się z dwóch średnic o kątach wierzchołkowych 118 i 60 stopni, mających na celu zyskać prowadzenie narzędzia (a co za tym idzie wysoką współosiowość) oraz wykonać powierzchnię pasującą do kąta kła, którego zadaniem jest podtrzymywać przedmiot obrabiany za pomocą konika. Niska cena nawiertaków Sara i Atorn z katalogu Sartorius (już od 3.5eur) sprawia, że ten zakup powinien również być jednym z pierwszych, zwłaszcza biorąc pod uwagę uniwersalność tych narzędzi. Poza wykonywaniem nakiełków pozwalają też one na nawiercanie pod stabilizację wiertła, ale też np. grawerowanie przy użyciu narzędzi napędzanych na tokarkach lub frezarki.

Obsługa techniczna budynku – jak kompleksowo zadbać o budynek?

0
Obsługa techniczna budynku

Na co dzień, raczej nie zastanawiamy się nad tym, jak to jest, że wszystko w naszym budynku działa. Gdy coś zaczyna się psuć, po prostu zgłaszamy to dalej, licząc na szybką naprawę usterki. Obsługa techniczna budynku zajmuje się zgłoszonym przez nas problemem, a my znów możemy spać spokojnie.

Praca na wózku widłowym

0
kurs na wózki widłowe

W dzisiejszych czasach znalezienie dobrze płatnej pracy jest niełatwym zadaniem. Młodzi ludzie zdobywają coraz to nowe, wyższe wykształcenie. Na skutek tego na rynku pracy jest duża konkurencja wysoce wykwalifikowanych pracowników umysłowych. Z drugiej strony coraz mniejszym zainteresowaniem cieszą się szkoły kształcące w kierunku prac fizycznych, takie jak technika czy szkoły zawodowe.

Korzyści ze współpracy z agencją reklamową

0
agencja reklamowa katowice

W biznesie mawia się że „dobry marketing to podstawa” i jest to niewątpliwie prawda, ponieważ największe marki na świecie zdecydowanie na nim nie oszczędzają.

Fulfillment eCommerce

0
Fulfillment eCommerce

Dane udostępnione w połowie 2020 roku przez operatora platformy eCommerce Shoper pokazały, że w okresie pandemii rynek eCommerce zanotował szybki wzrost, tak pod względem liczby sklepów internetowych, jak i wartości i ilości dokonywanych transakcji. Rekordzistą jest kategoria Delikatesy on-line, w której wartość zakupów dokonywanych w sklepach internetowych korzystających z platformy Shoper więcej niż podwoiła się w porównaniu do 2019 roku. Znaczne wzrosty nastąpiły też w kategoriach dom i ogród, upominki i akcesoria, sport i podróże. Z kolei w sklepach internetowych sprzedających produkty dla dzieci liczba transakcji wzrosła tylko o jedną czwartą, za to wartość tych transakcji wzrosła aż o 80%. W sumie nie ma tu zaskoczenia: zamknięci w domu przez pandemię klienci mają czas i pieniądze, ale nie mają możliwości wyjścia na zakupy, więc zwracają się ku eCommerce. Dla sklepu internetowego ten wzrost zainteresowania to ogromna szansa, ale także ryzyko. Jeżeli obsługa w sklepie internetowym nie sprosta zwiększonej liczbie zamówień, to pojawią się opóźnienia i pomyłki, a co za tym idzie, zwroty i niezadowoleni klienci. Konieczne może okazać się znalezienie dodatkowych pracowników i zwiększenie zapasów magazynowych, na które potrzebna będzie dodatkowa przestrzeń. Logistyka sklepu internetowego nie jest prosta na co dzień, a w okresach szybkiego wzrostu komplikuje się jeszcze bardziej. Fulfillment jest nowoczesnym rozwiązaniem dla eCommerce pozwalającyma na odciążenie sklepu internetowego w zakresie logistyki i dającym większą elastyczność w okresach szybkiego wzrostu.

Fulfillment eCommerce – co oferuje?

Fulfillment eCommerce to kompleksowa obsługa sklepów internetowych w zakresie logistyki, obejmująca wszelkie operacje, od przyjęcia towarów na magazyn, przez ich przechowywanie, po kompletację, pakowanie i dostawę zamówień. W miejsce indywidualnych umów z osobami i firmami wykonującymi poszczególne zadania, zarząd sklepu wykupuje abonament fulfillment, w ramach którego operator bierze na siebie aspekty obsługi eCommerce w zakresie logistyki takie jak:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru. Fulfillment obejmuje cały proces magazynowy, co zaczyna się od przyjęcia na stan magazynowy towarów sprowadzanych z hurtowni czy wprost od producenta. Firmy logistyczne oferujące fulfillment starają się utrzymywać wysoki poziom przeszkolenia pracowników, którzy dysponują też na ogół większym doświadczeniem, pracując w większym magazynie z większą ilością towarów. Centrum fulfillmentu firmy będzie też dysponowało nowoczesnym sprzętem i procedurami. Fulfillment pozwala więc na usprawnienie procesów, skracając czas poszczególnych działań i pozwalając na uniknięcie błędów i pomyłek. Możesz nie obawiać się, ze towary zaginą gdzieś w magazynie i znajdą się dopiero podczas remanentu. Dochodzi do tego integracja systemów informatycznych centrum fulfillmentu i eCommerce, co oznacza, że przyjęte na magazyn towary pojawiają się od razu w bazie danych sklepu i mogą natychmiast trafić do sprzedaży.

Magazynowanie. Kolejnym po przyjęciu produktów etapem usługi jest ich magazynowanie. Wbrew pozorom, jest wiele korzyści, które można uzyskać na tym etapie dzięki współpracy z doświadczonym centrum fulfillmentu. Przede wszystkim potencjał infrastruktury logistycznej takiego centrum znacznie przerasta potrzeby niewielkiego przedsięwzięcia w branży eCommerce, co pozwala mu na udostępnienie dodatkowej przestrzeni i kadr jeśli potrzeby sklepu internetowego wzrosną, w zamian za wyższy abonament. Działa to też w drugą stronę: jeżeli biznes eCommerce idzie akurat źle (może ze względu na jego sezonowy charakter) nie trzeba utrzymywać zbędnej przestrzeni magazynowej i bezczynnych pracowników, bo sklep w modelu fulfillment płaci tylko za wykorzystane moce przerobowe. Ponadto, dzięki przemyślanej organizacji przestrzennej magazynów, w połączeniu ze wspomnianymi już wysokimi standardami procedur i wyszkolenia pracowników, najpopularniejsze produkty są zawsze pod ręką i mogą zostać szybciej odnalezione i przekazane do wysyłki, a tym mniej chodliwym nie grozi zapomnienie w kącie magazynu.

Kompletacja i pakowanie zamówień. Tu dochodzimy do być może najważniejszego z punktu widzenia sklepów internetowych etapu. Gdy tylko klient złoży zamówienie na stronie sklepu, zintegrowany system informatyczny przekazuje tą informację pracownikom centrum logistycznego. Dzięki wspomnianej już sprawności procedur i kadry kompletacja zamówień powinna przebiegać płynnie, bez pomyłek i, co najważniejsze, szybko (czas realizacji zamówienia jest bardzo ważny dla klientów eCommerce). Przed wysłaniem zamówienia do klienta należy je jeszcze zapakować. Fulfillment dla eCommerce ma tą przewagę nad indywidualnym sprzedawcą, że operator kupuje opakowania w dużych ilościach, dzięki czemu płaci mniej za pojedynczy karton i może ich mieć znacznie większy wybór. Można więc zapakować każdy produkt w opakowanie dopasowane pod względem rozmiaru i trwałości, jak również do szczególnych potrzeb indywidualnych sklepów internetowych. Na przykład, jeżeli estetyka opakowania jest szczególnie ważna albo chcesz żeby było ekologiczne. Możesz też nie martwić się, że materiałów opakowaniowych niespodziewanie zabraknie. Pamiętajmy, że dobre opakowanie przesyłki z eCommerce oznacza mniej zwrotów spowodowanych uszkodzeniem w transporcie.

Wydanie towaru i dostawa. Jak już wspomniano, klientom eCommerce bardzo zależy na szybkiej realizacji zamówień, na co (poza kompletacją) ma przede wszystkim wpływ dostawa. Tu największą przewagę daje fulfillment realizowany jest przez operatora logistycznego, który ma własną sieć dystrybucji, flotę pojazdów, kurierów. Dzięki integracji systemu informatycznego i organizacji w ramach jednej firmy, fulfillment gwarantuje, że obsługa spedycji będzie przebiegać bez zbędnych tarć. Oznacza to mniej pomyłek i szybszą wysyłkę zamówień – dwie rzeczy, które znacząco wpływają na lojalność klienta w eCommerce.

Dodatkowe usługi. Fulfillment to przede wszystkim logistyka, procesy magazynowe i spedycja, ale fulfillment obejmuje też inne działania związane z tymi procesami, takie etykietowanie, dołączanie dokumentów (faktur, ulotek, katalogów, formularzy zwrotu, etykiet nadawczych do zwrotów itp.), obsługa zwrotów czy klienta biznesowego. Szczególnie korzystne są w modelu fulfillment te ostatnie. Zwroty w obrębie usługi fulfillment oznaczają, że te towary, które się do tego nadają, mogą od razu wrócić do sprzedaży. Wiele osób zwraca na przykład niepasujące buty lub ubrania, które wracają do magazynów operatora i mogą zostać wpisane ponownie do katalogu sklepu. Z kolei w obsługa klienta biznesowego wiąże się z wieloma niuansami, nieobecnymi normalnie w działalności sklepu internetowego. Fulfillment oznacza, że w ogarnięciu ich wszystkich pomoże nam doświadczony operator.

Fulfillment w eCommerce – co możesz zyskać?

Fulfillment to kompleksowe rozwiązanie dla eCommerce, dzięki któremu możesz uzyskać wiele korzyści. Zacznijmy od tego, że fulfillment nie będzie cię kosztował więcej od samodzielnej obsługi logistyki, a nawet może być tańszy, mimo że korzystasz z usług pośrednika. Jest to przede wszystkim efektem ekonomii skali, na której mogą oszczędzić duże firmy, takie jak jest operator fulfillmentu. Oznacza ona na przykład zmniejszenie kosztów najmu magazynów, zakupu opakowań, czy obsługi kurierskiej. Możesz też zaoszczędzić na pracownikach, bo nie zatrudniasz ludzie na etacie i nie musisz szukać dodatkowych kadr kiedy na przykład pik sprzedażowy zbiegnie się z chorobą czy urlopami twoich pracowników. Fulfillment daje ci też większą elastyczność – jeżeli twoje potrzeby wzrosną nagle to możesz po prostu dostaniesz większy rachunek, zamiast szukać na gwałt nowych ludzi czy większego magazynu. Korzystając z fulfillmentu nie musisz też zawierać i monitorować umów najmu magazynów i umów z firmami kurierskimi, rozliczać się z pracownikami, czy kupować opakowań.

ZOBACZ TEŻ