Zarówno wirtualna, jak i rozszerzona rzeczywistość to technologie immersyjne, które kojarzymy przede wszystkim z branżą gier i rozrywki. Dzięki nim mamy możliwość całkowicie zanurzyć się w wirtualnym świecie, uczestniczyć w grze w taki sposób, że to, co nierealne, zaczyna sprawiać wrażenie istniejącego naprawdę.
Te technologie dziś jednak znajdują wiele znacznie mniej oczywistych zastosowań. Nie oznacza to jednak, że jest tu mniejszy potencjał – wręcz przeciwnie! Te nie do końca oczywiste zastosowania są dowodem na to, że VR i AR mają przed sobą świetlaną przyszłość.
Największe różnice VR i AR
Punktem wyjścia niech będzie zrozumienie największych różnic, które występują między wirtualną a rozszerzoną rzeczywistością. W VR, czyli wirtualnej rzeczywistości, mamy do czynienia z całkowitym odcięciem się od bodźców zewnętrznych, zanurzeniem w świat stworzony cyfrowo. Z kolei AR, czyli rozszerzona rzeczywistość, oferuje nam realny świat, to, co znamy, widzimy i z czego korzystamy na co dzień, jednak z dołączonymi dodatkowymi elementami.
VR i AR w kampaniach reklamowych
Nowy sposób na prezentację produktu? Z pomocą przychodzą technologie immersyjne, czyli zarówno VR i AR. Użytkownicy mogą bowiem przymierzać odzież i sprawdzać, jak będzie się ona na nich prezentowała. Ten sam efekt jest do osiągnięcia z produktami kosmetycznymi. Co więcej, sprawdza się to w branży meblowej.
Chętniej podejmujemy decyzje zakupowe – co ważne – satysfakcjonujące – gdy możemy się przyjrzeć, jak coś będzie wyglądało finalnie, czy to na nas, czy w mieszkaniu/domu po remoncie. Ma to znaczenie nie tylko dla klientów, ale i dla sprzedawców. Mowa bowiem o ograniczeniu zwrotów czy też większym procencie osób, które daną markę obdarzają zaufaniem i wracają do niej po więcej, dokonując kolejnych zakupów.
Szkolenia z wykorzystaniem VR i AR
Tradycyjne szkolenia nie są przeszłością, ale to właśnie możliwości VR pozwalają na tworzenie tych ciekawszych, bardziej angażujących, a przede wszystkim skuteczniejszych form. Słuchacze mają szansę sprawdzić się w konkretnych sytuacjach, za sterami skomplikowanych maszyn, ćwicząc procedury medyczne niczym w naturalnym środowisku, jednak w warunkach bezpiecznych i kontrolowanych. Ofertę profesjonalnie skomponowanych szkoleń z wykorzystaniem technologii immersyjnych można znaleźć na stronie https://epicvr.pl/.
Targi w formie online
Jeszcze jedno ciekawe zastosowanie technologii immersyjnych, to przeprowadzenie pełnowymiarowych targów. Z różnych powodów zdarza się, że wydarzenie stacjonarne nie może dojść do skutku. Zamiast je odwoływać, można skorzystać z wirtualnej czy rozszerzonej rzeczywistości, przeprowadzając targi online. Dając możliwość uczestnikom korzystania z wykładów czy prelekcji, zapoznawania się z produktami, a nawet rozmawiania z prowadzącymi na żywo.
Branża rozrywkowa i gry to zatem dopiero jedna gałąź, w której widzimy mocne wykorzystanie technologii immersyjnych. Wiele innych dziedzin dopiero uczy się, w jaki sposób można korzystać z VR czy AR, ale to już się dzieje!