Technologie rozwijają się w zawrotnym tempie. Możemy to zaobserwować nie tylko w newsach z branży NewTech ale też w codziennym życiu. Każdego roku firmy wymieniają tysiące urządzeń. Laptopy, komptuery po ogromne ilości smartfonów i urządzeń mobilnych. Nowsze modele, lepsze parametry czy zmiana potrzeb pracowników. Powodów jest wiele. A fakty jeden – co roku zostaje tysiące niepotrzebnych urządzeń w firmie co z nimi zrobić?
Najlepsze rozwiązanie to ponowna sprzedaż. Używany sprzęt komputerowy cieszy się coraz większym powodzeniem w kraju. Nie tylko indywidualni nabywcy ale zwłaszcza firmy chętnie wydają na nie pieniądze. To nie tylko kwestia oszczędności ale często praktyczne rozwiązanie lub kwestia przekonań. Bez względu na powody wiadomo, że jest potrzeba. Warto więc zacząć od sprawdzenia czy nie możemy sprzedać niepotrzebnych w firmie laptopy.
Zanim jednak zaczniemy szacować ilość zarobionych pieniędzy konieczne będą przygotowania. Używane komputery trzeba poddać weryfikacji. Określić ile jest sprawnych, ile posiada uszkodzenia, braki, czy można je ewentualnie usunąć. Niekiedy wystarczy kilka prostych działań i kilkuletni komputer może nadawać się do dalszej eksploatacji. Warto rozważyć outsourcing działań dotyczących ponownej sprzedaży używanego sprzętu komputerowego. SELKEA specjalizuje się w kompleksowym wsparciu procesu wymiany sprzętu w tym w audycie. Zwykle jest również odbiorcą. Proponuje odkup co bardzo ułatwia i skraca proces zagospodarowania niepotrzebnego sprzętu komputerowego. Audyt techniczny pozwala oszacować wady, realne uszkodzenia. MAją one wpływ na finalną cenę urządzenia. Warto więc wcześniej wiedzieć co i w jakim jest stanie.
Ważnym elementem przygotowań do sprzedaży używanych komputerów pracowników jest usunięcie z nich danych wrażliwych. Przepisy RODO obligują przedsiębiorców do szczególnej opieki nad powierzonymi im przez klientów i pracowników danymi wrażliwymi. Ich poprawne przetwarzanie obejmuje również właściwe usunięcie. A w przypadku danych elektronicznych trzeba wiedzieć jak to zrobić.
Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie usunięcia danych elektronicznych z wymienianych dysków. Formy zewnętrzne jak SELKEA specjalizują się w tego rodzaju usługach. Posiadają specjalistyczne oprogramowanie do programowego nadpisywania nośników elektronicznych. Nadpisywanie polega na zastąpieniu dotychczas zapisanych informacji ciągiem znaków, które nie posiadają żadnego znaczenia. Pozwalają jednak przysłonić dane wrażliwe i chronić je tym samym przed odczytaniem przez osoby nieupoważnione. Dodatkowo proces jest potwierdzony specjalistycznym raportem. Daje on pewność że dane zostały właściwie usunięte. Jeżeli podczas nadpisywania pojawiłyby się jakieś problemy proces nie mógłby być zakończony, a raport nie zostałby wygenerowany lub system zgłosiłby problem z usunięciem danych z dysku.
Audyt i usunięcie danych pozwalają nam zacząć proces sprzedaży. W tej kwestii możemy działać samodzielnie lub znowu poszukać partnera biznesowego, który zajmie się sprawą. SELKEA może zaproponować odkup, wcześniej przygotuj audyt i zajmie się niszczeniem. Możliwe jest również skorzystanie z wsparcia tzw. sprzedaży wewnętrznej. To proces sprzedaży używanych komputerów dla pracowników. Wdrażana jest specjalna platforma sprzedażowa, na której pracownicy firmy mogą odkupić urządzenia. Zwykle urządzenia dostępne są w lepszej, od rynkowej, cenie. Dotychczasowi użytkownicy mają możliwość pierwszeństwa w zakupie dotychczas używanego komputera. Alternatywnym rozwiązaniem jest sprzedaż otwarte. Zwykle w dużych marketplace jak Allegro, OLX itp.