W sieci znajdziemy sporo infografik. Nie wszystkie jednak są dobre. Świetna infografika wymaga bowiem równie świetnego pomysłu.
Content wizualny to istotny element działań marketingowych. Nic dziwnego – większość odbiorców zwraca uwagę głównie na obrazy, podczas gdy tekst często jest ignorowany. Co więcej, 45-55% populacji najlepiej przyswaja dane z treści graficznych. Dobra infografika może stanowić zatem klucz do zapamiętania naszego przekazu przez odbiorcę. Jak ją stworzyć? Mogą nam w tym pomóc specjaliści, np. z Internetum, ale warto poznać najważniejsze zasady.
- Rozwiąż problem odbiorcy
Content uznawany jest za przydatny, jeśli rozwiązuje jakiś problem. Zastanówmy się, co może trapić odbiorcę i w jaki sposób możemy przedstawić mu wyjście z trudnej sytuacji – oczywiście na infografice. Zadajmy pytanie i zaprezentujmy odpowiedź w przejrzysty sposób.
- Rzuć wyzwanie status quo
Zakwestionowanie czegoś oczywistego przykuje uwagę odbiorcy. Wyobraźmy sobie codzienne czytanie mnóstwa postów opatrzonych hashtagami. A następnie rzuca nam się w oczy infografika zatytułowana „Hashtagi są bezużyteczne”. Na pewno zechcemy dowiedzieć się, dlaczego. Umiejętnie podane, nieidące z głównym nurtem stwierdzenie to gwarancja zainteresowania odbiorców.
- Zmień perspektywę
Zaprezentuj nawet najbardziej zwyczajne zagadnienie z niecodziennej perspektywy. Ciekawym przykładem jest kampania Fundacji Billa i Melindy Gatesów dotycząca szczepień przeciw malarii. Zamiast suchych danych pokazana została infografika o zwierzętach zabijających największą liczbę ludzi rocznie. Komar z liczbą ofiar sięgającą 750 tys. osób przebija tu krokodyle, węże, a nawet… ludzi.
- Odkryj historię zjawiska
Stworzenie ciekawej osi czasu bądź historii danej firmy, zjawiska, osoby również może być oryginalnym sposobem zaprezentowania informacji.
- Przypadki ekstremalne są ciekawe
Choć skrajne przypadki są eliminowane ze statystyki, która uśrednia liczby i zjawiska, ekstrema są często najbardziej pociągające. Otoczmy dane statystyczne tymi rzucającymi się w oczy przypadkami.
- Wykraczaj poza swoje zagadnienie
Ściśle określony temat nie musi nas ograniczać. Interdyscyplinarność może być atutem marketera. Dlaczego by na przykład nie przedstawić relacji marka – klient na przykładzie relacji osobistych między partnerami?
- Połącz dwa tematy w jednej infografice
Tu zaciekawia oryginalne zestawienie tematów. Przykładem jest infografika stworzona przed wyborami prezydenckimi w USA: sondaże dotyczące kandydatów połączono z analizą ich aktywności na Twitterze i językiem ich tweetów.
Infografika jest jednym z pierwszych elementów artykułu czy postu, który rzuci się w oczy odbiorcom. Warto popracować nad nią, aby zrobiła pozytywne wrażenie i pozostała na dłużej w pamięci.