Forma handlu internetowego w postaci dropshippingu coraz bardziej zyskuje na popularności – i to zarówno wśród weteranów sprzedaży online, jak i tych, którzy na internetowym rynku stawiają dopiero swoje pierwsze kroki. Czym jest dropshipping? Otóż jego podstawowa idea polega na tym, iż wszelkie zadania związane z wysyłką towaru są przerzucone na dostawcę, a sklep internetowy zajmuje się jedynie zbieraniem zamówieniem i przesyłaniem ich do producenta bądź importera danych towarów. Na takim modelu współpracy zyskują obie strony – hurtownia nie musi martwić się o dystrybucję, a sklep internetowy zarabia na określonej marży.
Jakie trzeba spełnić warunki, aby zając się dropshippingiem? W sensie formalnym wystarczy prowadzić działalność gospodarczą. Oczywiście trzeba wykazać się pewną inicjatywą i operatywnością – tak jak w przypadku każdego biznesu. Niezbędne kroki do podjęcia takiego rodzaju działalności to:
– nawiązanie kontaktu z odpowiednią hurtownią chcącą prowadzić interesy na zasadzie dropshippingu,
– podpisanie umowy (w większości przypadków drogą elektroniczną),
– przeanalizowanie cen oferowanych przez hurtownię i porównanie ich z innymi sprzedawcami (ważną kwestią jest doliczenie do cen stawki vat oraz przewidywanej marży),
– wybranie sposobu prowadzenia sprzedaży (może to być sklep internetowy bądź platforma sprzedażowa – na przykład Allegro),
– wyeksportowanie wybranych towarów z hurtowni na stronę sklepu (opisy, zdjęcia),
– przeprowadzenie akcji marketingowej i reklamowej.
Po tych działaniach można ruszyć ze sprzedażą. Należy pamiętać o tym, iż klient kupuje w sklepie internetowym, więc wystawianie dokumentów sprzedaży należy do obowiązków sklepu. Po sfinalizowaniu zakupu przez klienta, sklep przekazuje zamówienie do hurtowni i przelewa na jej konto odpowiednią kwotę (zysk i marża pozostaje na koncie sklepu).
Podstawą działalności handlu w formie dropshippingu są takie same zasady, jak w tradycyjnej sprzedaży online. Różnica jest tylko jedna – tak działający sklep internetowy nie posiada produktów w sposób fizyczny. Dobrze prowadzony i wypromowany sklep może przynieść całkiem przyzwoite zyski. Jednak z czasem dobrze pomyśleć o własnych stanach magazynowych. Uzależnienie od hurtowni wiąże się z pewnym ryzykiem – zwłaszcza wtedy, gdy dostawca napotka określone problemy.