Jak otworzyć własny sklep i zostać franczyzobiorcą?

0
7609

Jednym z najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę zapytań wśród osób poszukujących pomysłu na biznes jest hasło „jak otworzyć własny sklep”. Trudno się temu dziwić. W sprzedaży może pracować właściwie każdy, a sklep to jeden z tych biznesów, którego podstawowe działanie jest bardzo proste. Problemem jest jednak duża konkurencja, a startowanie z nową marką przy stosunkowo małym budżecie bywa mocno ryzykowne. Dlatego, jeśli masz w kieszeni kilkadziesiąt tysięcy złotych, powinieneś wziąć pod uwagę franczyzę.

Jak otworzyć własny sklep pod znaną marką?

Wyrobienie marki to jedna z kluczowych kwestii związanych z powodzeniem w biznesie. Często zajmuje to całe lata i nie zawsze kończy się sukcesem. Dlatego w dobrym położeniu znajduje się franczyzobiorca, który może po prostu wykupić prawa do korzystania z istniejącej marki i działać pod jej szyldem w ramach umowy franczyzowej. Chcąc poprowadzić taki sklep, zwykle trzeba spełnić kilka warunków franczyzowych – musimy działać zgodnie z know-how i filozofią właściciela marki. Dlatego też może się okazać, że konieczne będzie znalezienie lokalu w mieście nie mniejszym niż np. 50 tysięcy mieszkańców. Taki lokal powinien spełniać określone przez franczyzodawcę warunki, na przykład co do powierzchni czy położenia na mapie miasta. Niekiedy ważne może być to, żeby w pobliżu znajdował się wygodny parking dla klientów. Inną kwestią jest konieczność wpłacenia pewnej sumy pieniędzy za coś w rodzaju „pakietu startowego”. Dostajemy w tej kwocie np. niezbędny sprzęt do wykonywania jakichś usług czy też materiały reklamowe, szkolenia, całą instrukcję, jak mamy prowadzić dany interes. Poza tym większość umów franczyzowych obejmuje konieczność comiesięcznego oddawania procentu z zysków.

Franczyzobiorca – korzyści i ograniczenia

Zastanawiając się, jak otworzyć własny sklep franczyzowy, należy rozważyć plusy i minusy tego rozwiązania. Franczyzobiorca ma ten komfort, że wie, że może spodziewać się zysków. Dostaje niezbędną wiedzę na temat prowadzenia danego biznesu, spada z niego konieczność pokrywania kosztów działań marketingowych i ma dostęp do przydatnych szkoleń czy nowoczesnych sprzętów. Musi jednak liczyć się z tym, że franczyzodawca będzie chciał do pewnego stopnia sprawować kontrolę nad sklepem czy punktem usługowym. Wszystko to jest podyktowane dbałością o dobro marki. Dużą zaletą dla franczyzobiorcy jest także znaczne wsparcie w prowadzeniu działalności. Ma to kluczowe znaczenie na każdym etapie, ale na początku jest szczególnie istotne. Inną zaletą franczyzy, zwłaszcza dotyczącej prowadzenia sklepu, jest fakt, że w większości przypadków nikt nie wymaga od nas doświadczenia. Minusem z pewnością jest to, że narzucanie filozofii marki pozostawia nam niewielkie pole na własną kreatywność. Z drugiej jednak strony, jeśli brak nam własnych pomysłów, nie musimy się tym zupełnie przejmować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here