Dobór mediów do reklamy e-biznesu

Zaplanowaniu efektywnej komunikacji dla e-biznesu wymaga stworzenia wieloaspektowej strategii. I choć to brzmi dość poważnie i zobowiązująco, to nie ma rady – trzeba się z tym zmierzyć, jeśli chce się swój e-biznes wypromować.

Wyczucie, chwytanie trendu, pomoc specjalistów

Zacząć warto od rozpoznania i zrozumienia zarówno globalnych jak i regionalnych trendów oraz specyfiki różnych rynków, na których chcemy oferować swoje produkty lub usługi. Prowadzący własny e-biznes, zwykle posiadają już dość bogatą wiedzę i wyczucie w samodzielnym planowaniu kampanii reklamowej, jeśli decydują się na poprowadzenie własnej firmy. Jednak dodatkowe szkolenia, webinary czy poglądowe tutoriale innych autorów mogą pozwolić zdobyć świeże spojrzenie na swoje strategie i plany. Internauci chętnie dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, pomagając sobie nawzajem, jednocześnie stając się z czasem uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach. Takie działania nie tylko są pożyteczne dla innych, ale też przez ciągłą obecność w sieci z tekstami wartościowymi merytorycznie osoby te zapewniają sobie poniekąd automarketing.

Kiedy jednak potrzebna jest analiza wieloaspektowa i zbudowanie strategii naprawdę silnej i przemyślanej, a właściciel marki nie czuje się na siłach zrobić to samodzielnie, warto, aby skorzystał wtedy z pomocy fachowców, takich jak specjaliści z firmy MecGlobal Solutions. W ramach działań domu mediowego MecGlobal można liczyć na profesjonalne podejście do tematu, a co za tym idzie – efekty WOW, o które przecież wszystkim tak naprawdę chodzi.

Precyzyjne określenie celu – to sukces

Nazwanie tego, co będzie sukcesem kampanii i ustalenie tzw. współczynnika KPI, który pozwoli określić skuteczność kampanii na różnych etapach jej realizacji dla konkretnego projektu – to jest ten właściwy początek każdej kampanii komunikacyjnej. W następnej kolejności trzeba zaplanować kluczowe etapy kampanii. Trzeba być przygotowanym również na ewentualne nieprzewidziane sytuacje, które mogą się pojawiać później w każdym najmniej oczekiwanym momencie.

Stosunkowo wcześnie warto wybrać kluczowych ekspertów kampanii. Będziemy wówczas spokojni, że będą oni dla nas dostępni w trakcie jej trwania. Kolejnym krokiem jest wybór samych mediów do współpracy. Przyda się pogłębiona wiedza o tym, jaka jest specyfika ich pracy i potrzeb. Dobrze dowiedzieć się co są w stanie zaoferować także w kontakcie osobistym z ich reprezentantami.

Kluczowy przekaz kampanii

Zasadniczą sprawą jest ustalenie wiodących komunikatów kampanii. Jeśli firma będzie prowadziła kampanię  w różnych kanałach komunikacji i być może z udziałem różnych reprezentantów – liderów opinii, trzeba zadbać, by wszyscy oni zaznajomili się odpowiednio wcześnie z najważniejszymi komunikatami. Dla spójności wszystkich działań w kampanii to niezwykle istotne. Warto przeprowadzić w tym celu szkolenia, mające na celu ujednolicenie wiedzy u wszystkich uczestników kampanii.

Określenie grupy docelowej

Musimy wiedzieć, do kogo chcemy z produktem lub usługą trafić. Ważne jest zdefiniowanie grupy odbiorców według różnych kryteriów: płci, wieku, miejsca zamieszkania, dochodów, stylu życia oraz wartości życiowych, które są dla tej grupy fundamentalne. Kampania, która jest zbudowana ogólnie i kieruje komunikat do wszystkich, trafia w próżnię.    

Wybór mediów do promocji

Komunikację najlepiej poprowadzić poprzez kilka wybranych portali internetowych. Trzeba zdecydować, czy mają to być serwisy czysto informacyjne czy raczej branżowe, a może lifestylowe. Do komunikacji kampanii można włączyć także blogi eksperckie lub skoncentrowane na określonych grupach odbiorców, np. parentingowe lub kulinarne albo kosmetyczne. Takich kanałów przekazu social media, jak – Facebook czy Instagram po prostu nie można pominąć.  

Wskazanie środków reklamy

Celem reklamy powinna być poprawa świadomości istnienia marki, za którą stoi reklamowany produkt. W Internecie w przypadku np. reklamy banerowej stosuje się często kreacje dynamiczne, filmy albo też mini-gry. Baner, którego celem jest nakłonienie do zakupu, powinien być bardzo motywujący do wykonania tej akcji. Warto, aby zawierał dodatkowy button np. ,„kliknij tutaj” lub „zamów”, żeby wprost podpowiadał interakcję. Google AdWords, aby były skuteczne, z kolei powinny być przemyślane bardzo dobrze pod kątem dobrania słów kluczowych. Teksty trzeba opracować w ten sposób, by zwracały uwagę osób z obranej grupy docelowej.

Profesjonalna i komunikatywna witryna internetowa

Strona docelowa powinna być tak opracowana, aby swoją grafiką, a zwłaszcza merytoryczną zawartością zapraszała odwiedzających. Trzeba na niej zamieścić prezentację produktu lub usługi wraz z takimi użytecznymi informacjami, które pomogą użytkownikowi w dokonaniu skutecznej konwersji. Kampanie zakładają zwykle, że w ich wyniku dojdzie do złożenia zamówienia. To jest cel. Ważne są jednak i inne akcje na stronie. Należą do nich: pozostawienia danych adresowych, wypełnienie ankiety, a także zapisanie się na newsletter lub pobranie plików. I tu trzeba pamiętać o szczególnej intuicyjności witryny.

Gdy uda się dobrze poprowadzić komunikację i działania reklamowe, osoby z grupy docelowej powinny bez problemu stać aktywnymi klientami.

Po kampanii trzeba przeanalizować skuteczność przeprowadzonych działań, ale to już temat na osobny artykuł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here