poniedziałek, Kwiecień 19, 2021

Jak wybrać odpowiedni hosting dla sklepu internetowego

0
Jak wybrać odpowiedni hosting dla sklepu internetowego

Założenie sklepu internetowego wiąże się nie tylko z opracowaniem strategii, zakupem towarów, reklamą i zdobywaniem klientów. Rozpoczynając działalność handlową w sieci należy także pamiętać o tym, iż każdy sklep internetowy powinien posiadać swoją domenę, która będzie go wyróżniać na tle prężnie działającej konkurencji. Na odpowiedniej stronie www należy umieścić nie tylko gotowy sklep z określonym oprogramowaniem, ale także produkty i całą grafikę. W związku z tym kwestią podstawową jest wybranie najbardziej odpowiedniego hostingu.

Zakładając sklep internetowy można zdecydować się na jeden z dwóch rodzajów hostingów – wirtualny bądź dedykowany. Wybór jednego z nich powinien być uzależniony od rodzaju i wielkości sklepu. W przypadku e – sklepu, który dopiero rozpoczyna swoją działalność online, a tym samym nie posiada jeszcze rozbudowanej bazy produktów i dużej ilości klientów, najbardziej odpowiedni będzie hosting wirtualny. Ten rodzaj hostingu w większości przypadków oferuje gotowy panel do zarządzania serwerem i stałą opiekę ze strony obsługi administracyjnej. Jego niewątpliwą zaletą jest prostota obsługi i stosunkowo niewysoka cena. Natomiast podstawowa wada takiego rozwiązania, to konieczność dzielenia przestrzeni serwerowej i tak zwanej mocy obliczeniowej z innymi uczestnikami sieci. Dlatego warto zdecydować się na usługę VPS, która sprawia, iż klient jest odseparowany od innych uczestników, a tym samym otrzymuje zagwarantowane umową określone parametry serwera.

W przypadku dużych i prężnie działających sklepów internetowych, które posiadają bardzo duże ilości produktów i klientów, a tygodniowe ilości transakcji sięgają kilku tysięcy, koniecznością staje się zakup hostingu dedykowanego. To rozwiązanie zapewnia nie tylko dużą elastyczność pod względem systemu operacyjnego i oprogramowania, ale także bardzo dużą wydajność – co wynika z tego, iż cała moc obliczeniowa jest dedykowana tylko jednemu klientowi. Hostingi dedykowane można skonfigurować w dowolny sposób – w zależności od konkretnych potrzeb sklepu internetowego. Koszt hostingu dedykowanego jest zdecydowanie najwyższy spośród wszystkich proponowanych rozwiązań, ale podjęcie decyzji o jego zakupie umożliwia prowadzenie biznesu na bardzo profesjonalnym poziomie.

Certyfikat SSL – czy jest konieczny w sklepie internetowym

0
Certyfikat SSL - czy jest konieczny w sklepie internetowym

W ciągu kilku ostatnich miesięcy zdecydowanie wzrosła liczba przedsiębiorców prowadzących handel w internecie, którzy otrzymują zawiadomienia o konieczności posiadania certyfikatu SSL i konsekwencjach, jakie grożą w przypadku jego braku. Zdecydowaną aktywnością w tej sprawie wykazują się zwłaszcza pseudoprawnicy, którzy – twierdząc, iż stoją na straży podstawowych praw konsumenta – szukają uchybień w działaniach przedsiębiorców i próbują zmusić ich do poniesienia pewnych kosztów.

Czym jest certyfikat SSL? Mówiąc najprościej jest to zabezpieczenie transmisji danych, które powoduje, iż przesyłanie danych pomiędzy komputerem określonego internauty a serwerem sklepu internetowego odbywa się w sposób zaszyfrowany. W praktyce oznacza to, iż żadna osoba postronna nie ma wglądu w te dane.

Wielu właścicieli sklepów internetowych zadaje sobie pytanie, czy w ich przypadku posiadanie certyfikatu SSL jest koniecznością. Otóż w ustawie o ochronie danych osobowych nie pojawia się wprawdzie słowo „SSL”, ale sama ustawa nakłada obowiązek zastosowania takich środków technicznych i organizacyjnych, które zabezpieczą dane osobowe przed ich udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Zatem przedsiębiorca prowadzący e-sklep – w którym przecież następuje wymiana danych osobowych – jest zobowiązany do ich zabezpieczania. A certyfikat SSL jest rozwiązaniem, które spełnia te wymagania. Dodatkową zaletą wdrożenia tego rozwiązania jest fakt, iż zalogowanie się do panelu sklepu internetowego wymaga uwierzytelnienia. A ponieważ logowanie odbywa się za pomocą sieci publicznej, to zastosowanie zabezpieczenia kryptograficznego jest nie tylko zaletą, ale wręcz wymogiem.

Z wyżej wymienionych przepisów wynika, iż właściciel sklepu internetowego powinien chronić dane osobowe swoich klientów – a certyfikat SSL umożliwia wywiązanie się z tego obowiązku. I chociaż straszenie przedsiębiorców określonymi konsekwencjami jest sporym nadużyciem ze strony firm wysyłających zawiadomienia, to jednak nie ulega wątpliwości, iż GIODO nakłada na właścicieli e-sklepów określone obowiązki w zakresie ochrony i zabezpieczania danych.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego

0
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego

Każdy sklep internetowy powinien posiadać swój regulamin, w którym klienci mogą odnaleźć odpowiedzi na wszelkie nurtujące ich pytania – przede wszystkim związane z funkcjonowaniem sklepu i sprzedażą produktów. Regulamin e-sklepu pozwala z jednej strony spełnić obowiązki informacyjne względem konsumentów, a z drugiej uregulować wszelkie prawa i obowiązki stron biorących udział w transakcjach handlowych. Dobrze sformułowany regulamin pozwala zabezpieczyć interesy sprzedawcy, gdyż minimalizuje ryzyko pozwów w sprawach o naruszenie interesów konsumentów. Jednocześnie jest dobrym sposobem na oszczędzanie czasu, który – w przypadku braku regulaminu – byłby w dużej mierze przeznaczony na udzielanie odpowiedzi na temat reklamacji bądź zwrotu. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż klarowny i przejrzysty regulamin podnosi wiarygodność sklepu i wzmacnia zaufanie klientów.

Każdy właściciel sklepu internetowego powinien spełnić określone wymogi informacyjne wobec swoich klientów, które wynikają z następujących przepisów prawa:
– kodeksu cywilnego,
– ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
– ustawy o ochronie danych osobowych,
– ustawy o podstawowych prawach konsumenta.
Zastosowanie wyżej wymienionych ustaw gwarantuje, iż regulamin będzie odpowiadał wszelkim wymogom formalnym.

Wielu właścicieli e-sklepów zastanawia się, czy przy tworzeniu regulaminu skorzystać z gotowych wzorów, czy też dopasować go do indywidualnych zapotrzebowań. Wydaje się, iż najbardziej odpowiednim rozwiązaniem będzie stworzenie regulaminu od podstaw, dedykowanego konkretnemu właścicielowi. W przypadku braku czasu bądź posiadania zbyt małej wiedzy, stworzenie regulaminu można zlecić profesjonaliście. W takim przypadku warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii:
– cena (dotycząca zarówno samego napisania regulaminu, jak i także dodatkowych usług – na przykład sprawdzenia pod kątem niedozwolonych klauzul),
– bezpieczeństwo (osoba tworząca regulamin powinna posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie),
– kompleksowość (dobry regulamin powinien zawierać wszystkie kwestie związane ze sprzedażą drogą internetową),
– czas (w przypadku szybkiego uruchomienia sklepu istotną kwestią jest czas realizacji).
Wybranie odpowiedniej osoby jest niezwykle ważne, gdyż od regulaminu sklepu w dużej mierze będzie zależało jego funkcjonowanie.

Sposoby na zaistnienie w sieci – pozycjonowanie, optymalizowanie, „długi ogon”

0
Sposoby na zaistnienie w sieci - pozycjonowanie, optymalizowanie,

Branża sklepów internetowych stale rośnie w siłę i zyskuje na wartości – obecnie niezwykle duży odsetek społeczeństwa robi zakupy w sieci, a handel internetowy to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki. Większość przedsiębiorców doskonale zdaje sobie z tego sprawę i dlatego wielu z nich przenosi swój handel do internetu. Jednak zaistnienie na rynku handlu internetowego nie jest proste – stale rosnąca konkurencja sprawia, iż każdy przedsiębiorca musi podejmować określone działania. Tylko w ten sposób ma szansę na pokonanie konkurencji i zwiększenie sprzedaży. Dawno minęły już czasy, iż dobrze wykonana strona www była gwarancją sukcesu. Dzisiaj należy podejmować szereg działań marketingowych, które poprawiają efektywność e-sklepu i zwiększają jego zyski.

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na zaistnienie w sieci jest odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej sklepu, czyli zadbanie o to, aby znalazła się ona na jak najwyższych miejscach w określonych wyszukiwarkach. Znaczenie dobrego pozycjonowania jest nie do przecenienia – badania pokazują, iż większość konsumentów przegląda jedynie kilka pierwszych witryn pojawiających się w wyszukiwarce. A duży ruch na stronie internetowej generuje zainteresowanie potencjalnych klientów, co w perspektywie czasowej przekłada się na zwiększenie sprzedaży i osiąganie zysku.

Równie ważną kwestią jak pozycjonowanie, jest odpowiednie zoptymalizowanie strony www, czyli takie jej przygotowanie, które zapewni poprawne rejestrowanie i indeksowanie przez roboty Google. Odpowiednia optymalizacja zapewni nie tylko wysokie miejsce strony w wyszukiwarce, ale także odpowiednie jej opisanie w pojawiających się wynikach.

Wiele sklepów internetowych generuje zyski dzięki zastosowaniu tak zwanego „długiego ogona”. Zjawisko to polega na wpisywaniu w wyszukiwarce przez potencjalnych klientów bardzo zawężonej i ściśle konkretnej frazy – na przykład nazwy produktu. W praktyce oznacza to, iż zainteresowany danym produktem klient ma bardzo dużą szansę na trafienie do sklepu ściśle odpowiadającego jego zainteresowaniom. Jednak aby móc zastosować tak szczegółowe słowa kluczowe, to niezbędne jest zastosowanie wyżej wymienionych działań.

Reklama e-sklepu na portalach społecznościowych

0
Reklama e-sklepu na portalach społecznościowych

Z roku na rok wzrasta popularność portali społecznościowych – trudno dziś znaleźć osobę, która nie miałaby konta na jednym z nich. Szczególną popularnością cieszy się Facebook, który z każdym kolejnym miesiącem zyskuje nowych użytkowników. Wzrastającą popularność portali społecznościowych coraz chętniej wykorzystują właściciele sklepów internetowych, którzy zaczynają doceniać ich siłę oddziaływania na potencjalnych klientów.

Jedną z możliwości zaistnienia w sieci jest stworzenie fanpage’a na Facebooku, który – co warte podkreślenia – jest udostępniany w sposób bezpłatny. Fanpage to konto, które znacznie ułatwia prowadzenie sklepu internetowego – nie tylko oferuje dostęp do różnorodnych statystyk, ale także umożliwia tworzenie rozbudowanych reklam i przyznawanie określonych uprawnień osobie zajmującej się prowadzeniem strony społecznościowej.

Założenie fanpage’a przynosi wiele korzyści, a główną z nich jest gromadzenie w jednym miejscu wszystkich klientów sklepu internetowego – i to zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych. Wszystkie osoby, które polubią dany profil mogą otrzymywać informacje o nowościach, promocjach, konkursach czy rabatach, co w konsekwencji może prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Dodatkową korzyścią jest to, iż klient może udostępnić pewne treści (na przykład informacje o promocjach) na swoim koncie prywatnym, co automatycznie zwiększa ilość wyświetleń danego komunikatu, a tym samym zwiększa zainteresowanie daną ofertą. Nie bez znaczenia jest także to, iż treści umieszczone na fanpage’u sklepu internetowego są widoczne dla wszystkich użytkowników portalu społecznościowego, co także zwiększa zasięg oddziaływania.

Posiadanie fanpage’a na Facebooku przynosi wiele dodatkowych możliwości. Pierwszą z nich jest wykupienie płatnej reklamy na Facebooku, która umożliwi dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej. Kolejnym plusem jest możliwość zintegrowania fanpage’a ze sklepem internetowym, co w praktyce oznacza, iż każdy zadowolony klient e-sklepu może stać się jego fanem na Facebooku. Sposobem na zwiększenie zadowolonych konsumentów jest ogłaszanie informacji o kuponach rabatowych i organizowanie konkursów, w którym nagrodami będą określone produkty sklepu internetowego.

Biorąc pod uwagę popularność Facebooka trudno dziś sobie wyobrazić sklep internetowy, który nie korzystałby z dużych możliwości marketingowych, jakie daje założenie fanpage’a. Ten rodzaj promocji e-sklepu nie tylko pomaga utrzymać stałych klientów, ale także znacznie ułatwia zdobycie nowych.

Koszty prowadzenia sklepu internetowego

0
Koszty prowadzenia sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego – tak jak każdej działalności gospodarczej – wiąże się z ponoszeniem określonych wydatków. Koszty prowadzenia e-sklepu mogą wahać się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, a ich wysokość zależy od kilku czynników – na przykład pracowników, wysokości opłat czy ilości posiadanego towaru. Na szczęście dla właścicieli sklepów internetowych większość z poniesionych wydatków jest traktowana jako koszt firmy, co w praktyce daje możliwość obniżenia wysokości podatku dochodowego.

W zakres kosztów zaliczanych do tych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wchodzą wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia określonych przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. Warunek jest jeden – wszystkie koszty powinny być udokumentowane fakturą bądź rachunkiem. Każdy przedsiębiorca ponoszący określone koszty firmowe powinien także pamiętać o tym, iż można do nich zaliczyć tylko takie wydatki, które są bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności i nie są wykorzystywane w celach prywatnych. Do najbardziej podstawowych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej można zaliczyć:
– opłaty związane z prowadzeniem biura i magazynu (czynsz, media, koszty remontu),
– sprzęt biurowy i elektroniczny (komputery, telefony, niszczarki, tablety, drukarki, artykuły papiernicze i biurowe, programy komputerowe, systemy operacyjne, opłaty licencyjne),
– opłaty związane z transportem (zakup lub leasing samochodu, zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych, przegląd i serwis pojazdu, koszty biletów autobusowych, kolejowych bądź lotniczych),
– koszty pracownicze (wynagrodzenie, odprowadzane składek, badania lekarskie – zarówno wstępne, jak i okresowe, kursy, szkolenia, udział w konferencjach, catering, wydatki przeznaczone na imprezy integracyjne, odzież pracownicza),
– działania reklamowe i marketingowe (wydatki związane z pozycjonowaniem strony internetowej bądź wykupieniem domeny, wizytówki, ulotki, banery, gadżety reklamowe).
Jednocześnie każdy właściciel sklepu internetowego może odliczyć koszty związane z prowadzeniem księgowości, prowizjami i opłatami na rachunkach bankowych oraz różnicami kursowymi. Dodatkowo właściciel e- sklepu może odliczyć wydatki związane z własną nauką, ale warunkiem jest powiązanie kierunku studiów z zakresem prowadzonej działalności i rozpoczęcie nauki już po otwarciu firmy.

ZOBACZ TEŻ